
Nowo wybudowane dworce kolejowe Łaskarzew Przystanek i Garwolin zostały otwarte dla podróżnych. Łączny koszt ich budowy to odpowiednio 4,8 mln zł brutto oraz 4,7 mln zł brutto. Dworce są przyjazne środowisku i energooszczędne.
"Łączny koszt budowy dworców Łaskarzew Przystanek i Garwolin to odpowiednio 4,8 mln zł brutto oraz 4,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac, realizowanych w formule "Projektuj i buduj", było SKB S.A" - dodano w komunikacie.
"Jestem przekonany, że nowe dworce w Łaskarzewie i Garwolinie wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych spełnią wszystkie oczekiwania podróżnych. Ich atutem, poza nowoczesnym wyglądem, są funkcjonalne i przyjaźnie zaprojektowane wnętrza, komfortowe dla wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej sprawności ruchowej" - powiedział cytowany w komunikacie sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.
"Dworce Garwolin i Łaskarzew Przystanek to kolejne Innowacyjne Dworce Systemowe, które udostępniamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Łącznie w ramach obecnego programu otworzyliśmy ich już osiemnaście, a niebawem dołączą do nich kolejne - w tym dworzec w Kornelinie, który planujemy udostępnić podróżnym w najbliższym czasie" - poinformował członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany.
Dworce w Łaskarzewie i Garwolinie odznaczają się prostą i nowoczesną bryłę z dominantą w postaci wieży zegarowej.
Podkreślono, że nowe dworce są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyposażono je m. in. automatyczne drzwi do poczekalni, oznaczenia w alfabecie Braille'a, ścieżki prowadzące czy mapy dotykowe. Kontrastowa kolorystyka wnętrz pozwoli łatwiej poruszać się w przestrzeni dworca osobom niedowidzącym - zaznaczono.
Zwrócono uwagę, że innowacyjne Dworce Systemowe w Łaskarzewie i Garwolinie są również przyjazne środowisku i bezpieczne.
"Na dachu każdego z nich umieszczono panele fotowoltaiczne wytwarzające około 2700 kWh "zielonej energii" rocznie. Natomiast pod ziemią wybudowano zbiorniki gromadzące deszczówkę, z których woda posłuży do podlewania terenów zielonych lub spłukiwania dworcowych toalet" - zaznaczono.
Zwrócono uwagę, że Oświetlenie dworców zrealizowano z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED), sterowanych za pomocą czujników ruchu współpracujących z sensorami natężenia światła. W budynkach zainstalowano również pompy ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który będzie sterował urządzeniami i instalacjami oraz dbał o optymalizacje zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody.
założyciel JSK Architekci
Generalny projektant Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM
Generalny Projektant, wiceprezes Kuryłowicz & Associates Sp z o.o.
główny projektant MAAI
współwłaściciel JSK Architekci