REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 25 kwi 2022 09:00
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale Sztuki 2022 w Wenecji - wystawa "Przeczarowując świat" Małgorzaty Mirgi-Tas, fot. Daniel Rumiancew
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin
Pawilon Polski na Biennale w Wenecji gotowy. Oto dzieło Małgorzaty Mirgi-Tas stworzone... z tkanin

W sobotę 23 kwietnia 2022 r. ruszyła 59. edycja Biennale Sztuki w Wenecji. Polskę reprezentuje romska artystka Małgorzata Mirga-Tas wraz z wystawą "Przeczarowując świat", na którą składa się 12 monumentalnych tkanin nawiązujących do jednego z najbardziej tajemniczych budynków w architekturze europejskiej.

REKLAMA

  • W dniach 23 kwietnia – 27 listopada 2022 odbędzie się 59. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia.
  • Po raz pierwszy w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale pawilon narodowy reprezentuje romska artystka.
  • Wystawa "Przeczarowując świat" Małgorzaty Mirgi-Tas w Pawilonie Polskim jest próbą odnalezienia miejsca romskiej społeczności w europejskiej historii sztuki.
  • Przestrzeń Pawilonu wypełnia dwanaście monumentalnych tkanin nawiązujących do „kalendarzowego” cyklu fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze — jednego z najbardziej tajemniczych budynków w historii architektury europejskiej.
  • Projekt zaproponowany przez kuratorów Wojciecha Szymańskiego i Joannę Warszę zwyciężył w konkursie organizowanym przez Zachętę — Narodową Galerię Sztuki.

Małgorzata Mirga-Tas to obecnie jedno z najgłośniejszych nazwisk polskiego świata sztuki, zyskujące coraz większe uznanie na arenie międzynarodowej. Polsko-romska artystka i aktywistka, która reprezentuje Polskę na Biennale Sztuki 2022, w swojej twórczości kwestionuje dyskryminujące stereotypy i prezentuje wnikliwy, pozbawiony uprzedzeń obraz romskiej społeczności oraz zwraca uwagę na rolę, jaką w historii Romów odegrały kobiety. Jej prace powstają z fragmentów tkanin poprzez, jak to sama określa, „wrzucenie materiału w obraz”. W swoich wielkoformatowych kolażach często wykorzystuje elementy garderoby portretowanych osób: fragmenty spódnic, chust czy koszul, które stają się dosłownymi nośnikami historii.

Na monumentalną instalację, która wypełniła przestrzeń Pawilonu Polskiego, składa się dwanaście wielkoformatowych tkanin nawiązujących do słynnego cyklu fresków z renesansowego Palazzo Schifanoia. Nazwa willi znajdującej się w Ferrarze we Włoszech pochodzi od wyrażenia „schivar la noia”, czyli ucieczka od nudy. Znajdujące się na ścianach budynku malowidła sprzed ponad 500 lat przedstawiają wizerunki bogów olimpijskich, znaków zodiaku i dekanów oraz sceny z życia dworu w ówczesnej Ferrarze. Symbolika wnętrza pałacu, a także jego układ i forma stały się wizualnym i ideowym punktem odniesienia dla artystki. Każda z dwunastu tkanin prezentowanych w Pawilonie została podzielona na trzy poziome części.

Górny pas przedstawia dzieje wędrówek Romów po Europie, w nawiązaniu do grafik lotaryńskiego rytownika Jacques’a Callota. Powstałe w XVII wieku ryciny pełne są antyromskich stereotypów. Artystka odczaruje tę krzywdzącą narrację i w oparciu o historyczne dzieła tworzy własne wielkoformatowe kolaże pokazujące bogaty świat romskiej przeszłości i mitologii.

Środkowy pas to archiwum romskiej historii budowane z kobiecej perspektywy. W ostatnich latach Mirga-Tas stworzyła wiele dzieł poświęconych ważnym w jej życiu kobietom, które złożyły się na cykl Herstorie. Portrety przedstawicielek romskiej społeczności uzupełnią symbole zapożyczone z kart tarota i znaki zodiaku z Palazzo Schifanoia. Połączenie wizerunków realnych kobiet z magią i astrologią zamieni je w symboliczne strażniczki losu, boginie i prorokinie.

Dolny pas kompozycji składa się z dwunastu obrazów ukazujących współczesne życie codzienne w rodzinnej wsi artystki, Czarnej Górze, i na terenach, z którymi jest najsilniej związana — położonymi na południu Małopolski Podhalem i wielokulturowym Spiszem. Widać na nich głównie kobiety, ich związki, sojusze i wspólnie wykonywane zajęcia.

Wystawa "Przeczarowując świat", oparta na idei transnarodowości, cykliczności i zmiany zawłaszczanych znaczeń, proponuje nową narrację o nieustannej kulturowej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływów pomiędzy kulturą romską, polską i europejską. Koncepcja wędrówki obrazów pochodzi od Aby’ego Warburga, historyka sztuki, który tłumaczy ją jako życie po życiu obrazów. Warburga interesował fakt nagłego pojawiania się pewnych obrazów w określonym miejscu i czasie po długim czasie ich nieobecności. Małgorzata Mirga-Tas sięga do przedstawień z Palazzo Schifanoia, ale dokonuje przemiany kluczowych dla europejskiej historii sztuki motywów poprzez wpisanie w nie przedstawień kultury polsko-romskiej i odwrócenie stereotypowej narracji.

Artystka konstruuje w Pawilonie Polskim własną wersję renesansowego, pałacowego wnętrza i w nawiązaniu do tytułu tegorocznej edycji Biennale (Mleko snów) kreuje magiczny świat — rodzaj czasowego i przygodnego schronienia — azylu oferującego nadzieję i wytchnienie. Tytułowe „przeczarowanie”, inspirowane książką Silvii Federici Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons (2018), to bezprzemocowy proces, który ma odmienić niepomyślne losy świata, zdjąć z niego zły czar i pomóc w odzyskaniu poczucia wspólnoty oraz odbudowaniu relacji z innymi.

Przy okazji wystawy "Przeczarowując świat" powstaje film dokumentalny poświęcony Małgorzacie Mirdze-Tas w reżyserii Anny Zakrzewskiej (produkcja: Kijora Film i Zachęta). Filmowy portret artystki nie tylko przybliży jej sylwetkę i romskie tradycje, ale będzie również zapisem kolektywnego procesu powstawania pracy do Pawilonu Polskiego. Emisja filmu jest planowana na jesień 2022 roku.

-----------

Małgorzata Mirga-Tas - polsko-romska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antycygańskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi: 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timiszoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Morawskiej Galerii w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.