REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Pięciu chętnych na przebudowę Placu Trzech Krzyży w Warszawie

  • Autor: ZDM Warszawa
  • 15 cze 2022 11:19
Pięciu chętnych na przebudowę Placu Trzech Krzyży w Warszawie
Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę placu Trzech Krzyży w Warszawie, fot. Zarząd Dróg Miejskich

Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę placu Trzech Krzyży w Warszawie. Niestety wszystkie oferty przekraczają zakładany budżet. Miasto musi poszukać dodatkowych funduszy.

REKLAMA

Warszawa planuje przebudowę Placu Trzech Krzyży. W związku z tym w maju 2022 r. ogłosiła przetarg, w ramach którego jako górną granicę budżetu wskazała 13 mln zł. Wpłynęło pięć ofert w granicach od 16,7 do 23,7 miliona złotych. Konieczne jest szukanie dodatkowych funduszy.

Tak ma się zmienić Plac Trzech Krzyży

Zaplanowano remont jezdni samego placu i fragmentów ulic dochodzących do niego, a także ronda de Gaulle’a oraz krótkiego odcinka ulicy Nowy Świat łączącego te dwa punkty. 

Inwestycja zakłada budowę sygnalizacji świetlnej oraz azyli na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu. Poprawi ona bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, którzy mają w tym miejscu do pokonania szerokie jezdnie. Obie zebry przez trzy i cztery pasy ruchu, zostały ocenione kolejno na 1 i na 0 w audycie przejść dla pieszych. To jedne z najbardziej niebezpiecznych przejść w centrum miasta.

Ważnym elementem projektu jest nowa infrastruktura rowerowa. Remont jezdni to idealny moment na jej wyznaczenie. Obecnie ciągła trasa rowerowa prowadząca aż z Wilanowa urywa się dokładnie przed placem Trzech Krzyży, kończy się nieoczekiwanie na chodniku u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi. Sytuację poprawi nowa sieć dróg rowerowych oraz pasów rowerowych na jezdni. Plac Trzech Krzyży to skomplikowany splot wielu ulic i kierunków ruchu oraz ważny węzeł komunikacji miejskiej. Zaprojektowanie infrastruktury rowerowej stanowiło więc spore wyzwanie – nie można było naruszyć zasadniczej geometrii ulic, trzeba było uwzględnić potrzeby komunikacji autobusowej oraz wymogi przedstawione przez  konserwatora zabytków.

Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej, biec będzie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znajdzie się też po zachodniej stronie placu.

Na wysokości ulicy Smolnej, która stanowi granicę zmian od północy, powstanie krótki dwukierunkowy łącznik rowerowy. Korzystając z niego, rowerzyści będą mogli wykonać manewr, który w wielu relacjach zastąpi konieczność okrążania wielopasmowego ronda razem z samochodami. Łączniki, w formie dwukierunkowych dróg dla rowerów, powstaną też na południowym krańcu inwestycji. W ten sposób nowa trasa połączy się z ulicą Wiejską oraz z ul. Mokotowską. W rejonie drugiej z nich przebudujemu wspólny ciąg pieszo-rowerowy – wydzielając z niego osobną drogę dla rowerów i chodnik. Zaprojektowano też rezerwy w kierunku ulic Hożej i Żurawiej umożliwiające na łatwe wprowadzenie tam w przyszłości dwukierunkowego ruchu rowerów.

Ze względu na obecność pętli autobusowej projekt był konsultowany z Zarządem Transportu Miejskiego. Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone dziś po wschodniej stronie placu. W ten sposób znacznie poprawią się przesiadki – pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.

Plac jest zabytkowy, dlatego na wszystkie prace musiał wyrazić zgodę Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Ostateczna wersja projektu jest zgodna z jego stanowiskiem, skupia się na poprawie warunków ruchu pieszych, kierowców i rowerzystów z uwzględnieniem ważnej roli autobusów miejskich. Konserwator zabytków zwrócił uwagę na istniejące osie widokowe oraz układ kompozycyjny i urbanistyczny placu. Z tego powodu układ ulic nie ulegnie większym zmianom, do minimum ograniczone zostały też plany związane z zielenią.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie