REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Pod mostem im. Legionów Piłsudskiego w Płocku powstanie kładka rowerowa?

  • Autor: PAP
  • 17 lut 2022 15:33
Pod mostem im. Legionów Piłsudskiego w Płocku powstanie kładka rowerowa?
Pod mostem im. Legionów Piłsudskiego w Płocku może powstać kładka rowerowa. fot. Shutterstock

Most drogowo-kolejowy im. Legionów Piłsudskiego w Płocku jest jedną z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji w Europie. Teraz ma pod nim powstać kładka rowerowa.

REKLAMA

  • Pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego, który łączy dzielnice Płocka położone na obu brzegach Wisły, ma powstać kładka rowerowa.
  • Przygotowując się do tej inwestycji, Urząd Miasta planuje opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla przedsięwzięcia, który określałby m.in. jego warianty i koszty.

Most drogowo-kolejowy im. Legionów Piłsudskiego, łączący dwie części Płocka przedzielone Wisłą, został wybudowany w latach 1937-1938, w rekordowym czasie 20 miesięcy. To jedna z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji, nie tylko w Polsce, ale także w skali Europy - różnica w wysokości przyczółków po obu stronach rzeki wynosi bowiem ponad 10 metrów.

"Robimy pierwszy krok do wykonania kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego. Na najbliższej sesji zaproponuję radnym zabezpieczenie środków na przygotowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego tego przedsięwzięcia. Ten dokument pozwoli określić m.in. warianty i koszty wykonania inwestycji" - powiedział prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, cytowany w czwartkowym komunikacie Urzędu Miasta.

Jak wyjaśnił, mając gotowy Program Funkcjonalno-Użytkowy płocki samorząd będzie mógł starać się o środki zewnętrzne, gdy pojawią się takie możliwości, i zlecić budowę kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

"Chcemy, aby kładka była lekką konstrukcją kompozytową umieszczoną pod spodem mostu" - zaznaczył prezydent Płocka. Według Nowakowskiego, "kładka rowerowa pod mostem pozwoli na połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej w prawo i lewobrzeżnej części Płocka i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników jednośladów".

Według Urzędu Miasta, obecna długość ścieżek rowerowych w Płocku wynosi ok. 70 km. Planowana jest jednocześnie budowa kolejnych tego typu tras przy okazji bieżących modernizacji dróg, np. mającej rozpocząć się w niedługim czasie przebudowy ul. Spółdzielczej, stanowiącej m.in. dojazd do Al. Piłsudskiego i drogi krajowej nr 60, a także w przyszłości, podczas poszerzenia części ul. Wyszogrodzkiej, gdzie biegnie droga krajowa nr 62.

Budowa mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę im. Legionów Piłsudskiego była jedną z największych tego typu inwestycji w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Podczas wznoszenia przeprawy pobito ówczesny europejski rekord opuszczania kesonu, osiągając głębokość 28,8 metra.

W czasie II wojny światowej most był dwukrotnie zniszczony - we wrześniu 1939 r. i w styczniu 1945 r. Po odbudowie przeprawa została ponownie otwarta w maju 1950 r. Od tego czasu most był kilkakrotnie remontowany, w tym po powodzi w 1982 r., gdy osunął się nasyp ziemny lewego przyczółka przeprawy, co spowodowało wykolejenie się pociągu osobowego - rannych zostało wówczas 105 pasażerów; ruch na moście został wznowiony na przełomie lutego i marca 1982 r.

Ostatni remont mostu odbył się w 2019 r. - trwał wtedy trzy miesiące, do końca września, a koszt inwestycji wyniósł ponad 8,5 mln zł, z czego prawie 4,5 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków pochodzących z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury. Prace polegały m.in. na oczyszczeniu podpór, renowacji łożysk i wymianie dylatacji oraz nawierzchni asfaltowej wraz z izolacją i odnowieniu balustrad.

W 2008 r. na Moście im. Legionów Piłsudskiego zamontowano iluminację, której kolory: żółty, czerwony i niebieski nawiązują do historycznych barw Płocka. (PAP)

mb/ drag/

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.