Na początku 2014 roku współpraca pomiędzy najstarszą marką oferującą odzież jeansową, a polską grupą projektową - Otomi wkroczyła na nowy poziom.
Otomi store design lab po raz kolejny zostało wybrane do wykonania prac z zakresu aranżacji sklepów Levi's. Biuro odpowiada za opracowanie koncepcji aranżacji mebli i elementów wykończenia sklepów store-in-store marki Levi’s na rynku europejskim. Pierwsze prace już dobiegły końca, między innymi w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.
Ostatnią realizacją Otomi dla Levi’s było biuro polskiego oddziału firmy na warszawskim Wilanowie – autorski pomysł, stworzony w biurze Otomi. Z kolei koncept sklepów store-in-store w Europie Zachodniej powstał w centrali Levi’s. - Choć bazujemy na istniejącym koncepcie, dzięki naszej obszernej wiedzy na temat marki i znajomości ich podejścia do projektowania sklepów, zostaliśmy obdarzeni zaufaniem w zakresie tworzenia koncepcji aranżacji mebli, dekoracji ścian oraz dodatków graficznych – mówi Marek Witaszewski z OTOMI. Właśnie zakończyło się wdrażanie pierwszych projektów aranżacji store-in-store na rynek niemiecki, włoski, francuski, belgijski i brytyjski.
Butiki Levi’s® wyróżnia charakterystyczny dla marki styl – dużo drewna, neutralnych kolorów i wyraźna ekspozycja produktów. W koncepcie jako materiał posadzkowy występuje surowy beton, jednak polityka domów towarowych nie daje najemcom możliwości zmiany istniejącej już podłogi wedle ich oczekiwań. Zwykle materiał posadzkowy jest narzucony przez dany dom handlowy i wspólny dla wszystkich marek. Większa dowolność występuje w aranżacji wyposażenia i tu możliwe jest dopełnienie założeń pierwotnego konceptu. W sklepach Levi's meble są zawsze wykonane z naturalnego drewna sosnowego, a elementy stalowe z surowej stali lakierowanej bezbarwnie. Drewniane stoły stanowią kluczowy element aranżacji – to one służą prezentacji modeli ubrań. Reszta kolekcji znajduje się na manekinach lub metalowych, industrialnych regałach. Do oświetlenia natomiast służą nowoczesne oprawy wykorzystujące źródła LED – jednak w przypadku store-in-store, podobnie jak przy podłodze, konieczne jest dostosowanie się do wymagań wynajmującego.
To co najbardziej wyróżnia projektowanie przestrzeni store-in-store to konieczność dostosowywania się w każdym kolejnym projekcie do innych wymogów. Każdy dom handlowy, który udostępnia przestrzeń wielu markom w jednym miejscu, ma swoje indywidualne standardy. Dodatkowo przepisy prawa są inne w każdym z krajów, w których wdrażana była koncepcja - dlatego każdy kolejny projekt rozpoczyna się od starannego zebrania danych wyjściowych tak, aby uniknąć potem wielokrotnego przerysowywania planów. - Do naszych obowiązków, poza działaniami aranżacyjnymi, należało również spełnienie wymogów stawianych przez poszczególne centra handlowe oraz ich dzierżawców – to doświadczenie było doskonałym treningiem efektywnej organizacji. Wyzwanie stanowił nie tyle sam projekt, co sprawna komunikacja przy jego realizacji. Każdy etap procesu wymaga zaangażowania przedstawicieli różnych krajów - Polski, Belgii (gdzie mieści się centrala Levi’s) oraz kraju wdrożenia. Sprawny i uporządkowany obieg informacji oraz jasny podział kompetencji i odpowiedzialności pozwala realizować kilkanaście projektów równocześnie – podsumowuje Marek Witaszewski z Otomi.
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes Zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Partner Horizone Studio
Partner Horizone Studio
Architektka, Wiceprezeska OW SARP Pracownia Architektoniczna Aleksandra Wasilkowska