×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Półtora tysiąca km tras rowerowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

  • Autor: PAP
  • 04 wrz 2018 16:41
  • Aktualizacja: 04 wrz 2018 16:40
Półtora tysiąca km tras rowerowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
fot. pixabay

W najbliższy czwartek specjaliści Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) przedstawią wypracowane i konsultowane w ostatnich miesiącach studium tras rowerowych dla tego obszaru. Wstępny projekt systemu infrastruktury rowerowej wytyczył tam ok. 1,5 tys. km tras.

REKLAMA

Jak poinformowała we wtorek Kamila Rożnowska z urzędu metropolitalnego, czwartkowe spotkanie w siedzibie GZM (o godz. 17.) będzie ostatnią szansą na zgłoszenie końcowych uwag do opracowanego dokumentu.

"Jesteśmy na ostatniej prostej, jeśli chodzi o prace nad studium tras rowerowych, czyli +rowerowym układem krwionośnym+, który w przyszłości ma połączyć wszystkie miasta i gminy GZM. Zanim jednak prace zostaną zakończone, chcemy poprosić przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz mieszkańców zainteresowanych tematyką rowerową, o ostatnie sugestie" - powiedział cytowany przez Rożnowską metropolitalny oficer rowerowy Marcin Dworak.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy zajmuje się m.in. transportem publicznym.

Przedstawiciele Metropolii deklarują, że uważają rower za istotny element systemu transportowego. Chodzi o to, aby rower był nie tylko sposobem na rekreację, ale był też traktowany jako normalny środek transportu, pozwalający dojechać do pracy, szkoły czy na studia.

Szkic studium systemu tras rowerowych, które wyznaczył najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej w Metropolii, przygotowała wiosną br. firma Inkom. Firma ta już wcześniej m.in. pracowała nad systemami tras rowerowych dla szeregu miast i gmin regionu, i wykonała kilka lat temu podobne studium zamówione przez nieistniejącego już protoplastę Metropolii - Górnośląski Związek Metropolitalny.

Wstępny projekt studium zawierający - według jego autorów - optymalne rozwiązania dotyczące przebiegu ponadlokalnych dróg rowerowych został zaprezentowany pod koniec czerwca br. Następnie mieszkańcy, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele miast i gmin Metropolii, mieli miesiąc na naniesienie swoich propozycji zmian na udostępnionej mapie, obrazującej planowany przebieg tras.

We wstępnym projekcie studium przedstawiono przebieg 85 tras rowerowych o łącznej długości ok. 1500 km. Część z nich pokryła się z już istniejącymi drogami, część z projektowanymi lub realizowanymi; ostatnia część to koncepcje budowy całkiem nowych dróg, aby połączyć rowerowo cały obszar Metropolii.

Podczas prac nad budową szkieletu metropolitalnych tras rowerowych brano pod uwagę m.in. gęstość zaludnienia w poszczególnych miastach i gminach Metropolii, bliskość urzędów gmin czy centrów przesiadkowych, które już funkcjonują lub powstaną. Uwzględniono też korytarze wytyczone przez nieczynne dziś linie kolejowe.

Przedstawiciele Metropolii sygnalizowali wcześniej, że wersja robocza studium tras powstawała na bazie dokumentu opracowanego przez dawny Górnośląski Związek Metropolitalny.

W 2014 r. ten dawny związek największych samorządów regionu udostępnił łącznie trzy dokumenty: wskazówki i rozwiązania dot. ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej, studium systemu tras rowerowych dla samorządów tamtego związku, a także analizę możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych pod jego szyldem. Prace nad siecią dróg rowerowych podjął też następnie samorząd województwa.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie