
Malowane ozdoby sufitowe z wilii przy ul. Modlińskiej 257 trafiły do pracowni konserwatora zabytków. Ze względu na bardzo zły stan budynku oraz konieczność wymiany więźby dachowej konserwatorzy zdecydowali o czasowym zdjęciu najcenniejszych polichromii z klatki schodowej.
Najpierw odpowiednio przygotowano ściany. Po wstępnym oczyszczeniu z wtórnych warstw farby malowidła wzmocniono specjalistycznymi preparatami oraz zabezpieczono powierzchnię bibułką japońską i bawełnianymi gazami. Po wykonaniu konstrukcji usztywniającej odcięto tynk z malowidłami wraz z trzciną i deskowaniem. Dalsze prace konserwatorskie będą wykonywane w pracowni, a po zakończeniu remontu malowidła powrócą na ul. Modlińską.
Polichromie powstały na początku XX w. na zlecenie właściciela wilii Leona Hajdzionego. Najpewniej zamalowano je w latach 20. i 30. XX w., gdy Hajdziony stracił majątek na rzecz Skarbu Państwa, a budynek stał się ośrodkiem dla „moralnie zaniedbanych kobiet”, które znajdowały tam schronienie i mogły nauczyć się nowego zawodu.
Fragmenty polichromii zostały odkryte dopiero w 2016 roku przez pracowniczkę Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków podczas oględzin budynku. Wkrótce po tym zlecono badania konserwatorskie, które wykazały, że większość pomieszczeń oraz klatka schodowa pokryta jest polichromiami. Szczególnie ciekawe i na wysokim poziomie artystycznym są malowidła znajdujące się na klatce schodowej. Przedstawiają główki aniołków, meandry, rozety i pęki kwiatów.
Prace w willi przy ul. Modlińskiej 257 prowadzi Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta pod nadzorem Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Partner Horizone Studio
Architektka, Wiceprezeska OW SARP Pracownia Architektoniczna Aleksandra Wasilkowska
Wiceprezes zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Właściciel Mroczkowski Architekci
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Szef Zespołu Projektowego Perbo-Projekt