REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Postęp prac przy drążeniu tunelu do wyspy Wolin

  • Autor: PAP
  • 04 cze 2021 16:41
Postęp prac przy drążeniu tunelu do wyspy Wolin
Postęp prac przy drążeniu tunelu do wyspy Wolin, fot. shutterstock

Wyspiarka drąży już pod Świną - poinformowano w piątek na oficjalnym profilu facebookowym "Tunel w Świnoujściu" poświęconym inwestycji. Drążenie od wyspy Uznam do wyspy Wolin maszyna TBM powinna zakończyć we wrześniu.

REKLAMA

Maszyna wydrążyła dotychczas ponad 500 m tunelu. Przed wejściem pod cieśninę Świny Wyspiarka przeszła planowy dziewięciodniowy przegląd.

"Cieśnina ma głębokość ok. 13-15 metrów, a maszyna będzie wiercić 11 metrów pod jej dnem. Całkowite maksymalne zagłębienie Wyspiarki sięgnie 37,5 metra pod poziomem morza" - poinformowano w piątek.

Jak dodano, prace są wykonywane nie tylko wewnątrz tunelu - w komorze startowej trwa uszczelnienie ścian szczelinowych, w rejonie rampy i tunelu budowanego metodą stropową likwidowane są studnie odwodnieniowe. "W ciągu starej nitki ulicy Karsiborskiej trwają roboty przy wiadukcie. W segmentach 10 i 11 wykonywana jest izolacja stropu górnego" - wskazano.

Cały czas produkowane są też segmenty obudowy tunelu, a w zakładzie separacji trwa oddzielanie płuczki wiertniczej od urobku. Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, prace prowadzone są głównie w rejonie szybu odbiorczego oraz rampy i tunelu wykonywanego metodą stopową.

"Trwają także roboty drogowe oraz przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu" - podano.

Maszyna TBM, której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku ub.r. rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.