Powstaną kolejne dworce w formule IDS



PropertyDesign.pl - 05-01-2021 15:42


Dworzec w Nowym Tomyślu (woj. wielkopolskie) i Wasilkowie (woj. podlaskie) to kolejne z dworców kolejowych, które zostaną zrealizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Obiekty IDS są niewielkie, ekologiczne, pozbawione barier architektonicznych i wyposażone w nowoczesne systemy zarządzania.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. zakładający zaprojektowanie i budowę niewielkich oraz nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb.

Dzięki działaniom kolejowej spółki już w tym roku pierwszy taki obiekt pojawi się w województwie wielkopolskim. Dworzec w Nowym Tomyślu, którego budowa rozpoczęła się we wrześniu 2020 r., powstanie w nowym miejscu. Obiekt zostanie zlokalizowany bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony, dzięki czemu podróżni będą mogli szybciej dotrzeć do pociągów. W nowym budynku znajdą się przeszklona poczekalnia, pomieszczenie kasy biletowej i toalety. Po obu stronach dworca pojawią się stojaki na rowery – łącznie na 26 jednośladów – oraz stacja naprawcza. Zagospodarowany zostanie teren przed obiektem – zamontowane zostaną elementy małej architektury, m.in. ławki i kosze. W ramach realizowanej równolegle inwestycji miejskiej powstaną nowy układ drogowy, miejsca parkingowe oraz pętla autobusowa. W przyszłości dworzec będzie stanowił element funkcjonalnego węzła przesiadkowego.

Mniejszym obiektem będzie dworzec w Wasilkowie na Podlasiu, gdzie PKP S.A. właśnie przekazały wykonawcy plac budowy. Przyszły budynek również powstanie w nowej lokalizacji. Na dworcu znajdą się poczekalnia i ogólnodostępne toalety. Pod obszerną wiatą umiejscowione zostaną biletomaty. Przewidziano tam również miejsce pod bankomat i paczkomat. W ramach zagospodarowania terenu przed dworcem wykonawca zamontuje obiekty małej architektury (kosze, gablotę informacyjną, ławki) oraz 13 stojaków na rowery ze stacją naprawczą. Pojawi się także 8 miejsc parkingowych.

Ekologiczne, dostępne i bezpieczne

Charakterystyczną cechą IDS-ów są ekologiczne rozwiązania. Nie zabraknie ich również na dworcach w Nowym Tomyślu i Wasilkowie. Na dachach obu obiektów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne służące pozyskiwaniu energii słonecznej. Pojawi się także energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą – dworce rozjaśnią się bardziej w momencie wjazdu pociągu na stację. Dodatkowo na dachu dworca w Nowym Tomyślu zamontowany zostanie system do odzysku wody deszczowej, który posłuży do spłukiwania toalet w budynku.

Oba obiekty zostaną także w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wśród rozwiązań, które pojawią się w budynkach, warto wskazać m.in. na ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a, pętle indukcyjne czy dotykowe schematy dworca. Do potrzeb osób o ograniczonej mobilności dostosowane zostaną również toalety. Dodatkowo na dworcu w Wasilkowie, wśród nowopowstałych miejsc parkingowych, jedno będzie przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.

Na nowych dworcach wzrośnie poziom bezpieczeństwa. W ramach inwestycji planowany jest montaż monitoringu. Pojawią się także systemy kontroli dostępu i zdalnego zamykania obiektów, a także system sygnalizacji włamania. Nad całością instalacji i urządzeń będą czuwały systemy BMS (Building Management System), które zaplanowano z myślą o optymalizacji zużycia energii elektrycznej i cieplnej. W obu budynkach pojawi się System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów. W poczekalniach podróżni będą mogli skorzystać z ogólnodostępnej sieci Wi-Fi.

Koszt budowy dworca systemowego w Nowym Tomyślu wyniesie około 4,8 mln zł brutto, a w przypadku dworca w Wasilkowie – około 3,7 mln zł brutto. Obie inwestycje zostaną dofinansowane z udziałem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie budowy dworca w Nowym Tomyślu planowane jest na I półrocze 2021 r. Finalizacja budowy dworca w Wasilkowie zakładana jest natomiast na II półrocze 2021 r. Obie inwestycje realizuje firma SKB S.A. w formule „projektuj i buduj”.