W ciągu miesiąca powstanie nowa koncepcja budowy dworca metropolitalnego w Lublinie - zapowiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk. Dodał, że to połączenie dwóch pomysłów przedstawionych mieszkańcom do konsultacji w listopadzie ubiegłego roku.
Nowe centrum łączące różne rodzaje komunikacji, powstanie w pobliżu obecnego głównego dworca kolejowego. Ma być gotowe do końca 2022 r.
"Proces konsultacji pokazał, że mieszkańcy, jak i eksperci, którzy się wypowiadali, oczekują połączenia tych dwu koncepcji. Potrzebujemy około miesiąca na to, by projektanci przedstawili szczegółowy, trzeci już projekt, który będzie kompilacją tych dwóch, które były poddane konsultacjom" - powiedział Żuk na konferencji prasowej.
"W pierwszym projekcie podkreślano lepsze rozwiązania dotyczące architektury, ale również funkcjonalności metropolitalnego dworca, w drugim - zdecydowanie lepsze rozwiązania drogowe" - dodał prezydent.
Żuk zapowiedział, że projektanci będą się starali w nowej koncepcji zwiększyć liczbę miejsc parkingowych oraz postojowych dla taksówek, a także możliwości zatrzymywania się czasowego samochodów przed dworcem. Mają też przewidzieć możliwość wybudowania podziemnego tunelu między obecnym dworcem kolejowym a nowym budynkiem. Plac dworcowy ma być przeznaczony głównie dla pieszych i rowerzystów.
Dworzec metropolitalny powstanie na terenach, gdzie niegdyś funkcjonował dworzec południowy PKS, w sąsiedztwie Targów Lublin i Parku Ludowego.
Zbudowany ma być nowy budynek i perony dla autobusów. Ma tu powstać 85 miejsc postojowych dla autobusów i busów. Pod budynkiem dworca ma być podziemny parking na 200 pojazdów dla podróżnych. Zmieniony zostanie układ dróg dojazdowych.
Przedstawione w listopadzie dwie koncepcje dworca zakładają różne propozycje rozwiązań. W pierwszej ruch kołowy na placu przy dworcu dopuszczony byłby tylko dla transportu publicznego i pojazdów uprzywilejowanych. Budynek dworca - o powierzchni użytkowej 1,8 tys. m kw. - byłby dwukondygnacyjny, z zielonym dachem otwartym dla pieszych.
W drugiej koncepcji budynek dworca jest mniejszy, ma 1,35 tys. m kw. powierzchni użytkowej, a plac przed dworcem pełni funkcję otwartej przestrzeni przeznaczonej dla ruchu pieszego. Koncepcja ta zakłada natomiast całkowitą zmianę organizacji połączeń drogowych w rejonie dworca.
Dokumentacja budowlana ma być gotowa do końca września tego roku, a projekt wykonawczy - w lutym przyszłego roku. Następnie przewidziano przetarg na wybór wykonawcy. Budowa ma potrwać trzy lata. Nowy dworzec i system dróg wokół niego ma powstać do końca 2022 r.
Budowa jest planowana do współfinansowania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Całkowita wartość projektu wraz z przebudową układu komunikacyjnego, szacowana jest na ok. 190 mln zł, w tym dotacja unijna ma wynieść 135 mln zł.
architekt, partner More Design & Architecture (MRDA)
właściciel werk.pl
współzałożyciel, wiceprezes zarządu MWM Architekci
Biuro Architektoniczne STRUKTURA
wspólnik MWM Architekci
współzałożyciel, prezes zarządu MWM Architekci