
W 2019 roku system Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM) zostanie poszerzony o tzw. rowery czwartej generacji. Nowe pojazdy będzie można zaparkować w dowolnym miejscu, a nie - jak dotychczasowe rowery, w specjalnych stacjach.
W 2022 roku poznaniacy będą mieli do dyspozycji w sumie 2 tys. miejskich jednośladów.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak powiedział w poniedziałek, że w tym sezonie liczba wypożyczeń PRM ma sięgnąć 1,7 mln. W minionym roku było to ponad 1 mln. Zaznaczył, że sukcesywnie rozwijany system szybko zyskuje na popularności. "Następny rok będzie przełomowy dla PRM. Widząc sukces tej formuły, w której rower był wypożyczany do tej pory, chcemy zaproponować rozwiązania stosowane w Europie Zachodniej, czyli tzw. rower czwartej generacji" - powiedział.
Według zapowiedzi miasta, w kolejnych latach w Poznaniu równocześnie będą funkcjonowały dwa systemy: dotychczasowy, z ponad 1,2 tys. rowerów, które należy zaparkować w stacjach, oraz system liczący docelowo 800 rowerów czwartej generacji, wyposażonych w nadajniki GPS oraz zamki blokujące. Ich atutem będzie możliwość pozostawienia pojazdu w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru.
"W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów. W kolejnych trzech latach będzie ich przybywać 100 rocznie. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2 tys. rowerów" - powiedział wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski. Wyjaśnił, że w mieście wyznaczone zostaną strefy - tzw. wirtualne stacje - w których użytkownicy nowych jednośladów będą mogli zwracać rowery. Nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat.
W 2015 roku w Poznaniu było 37 stacji PRM i 443 rowery. W 2018 w Poznaniu działa już 113 punktów, w których można wypożyczyć 1227 rowerów. Obecny roku jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z dotychczasowym operatorem systemu, firmą Nextbike.
"Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza. Inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi "Parkuj i Jedź", usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski. Efekty zaczynają być widoczne. Dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu" - powiedział w poniedziałek Jaśkowiak.
Poznański Rower Miejski jest trzecim największym systemem rowerowym w Polsce. PRM działa w stolicy Wielkopolski od kwietnia 2012 roku. Użytkownicy systemu mogą wypożyczać m.in. rowery z fotelikami dla dzieci oraz rowerki dla najmłodszych. Dla posiadaczy biletów okresowych na karcie PEKA udostępniono promocyjną taryfę.
Architekt, Dyrektor biura Biuro Architektoniczne DDJM
Założyciel, Architekt eM4. Pracownia Architektury. Brataniec
Dyrektor Zarządzający, Architekt Estudio Lamela Polska
Właściciel, Architekt Studio S - Biuro Architektoniczne Michał Szymanowski
Założyciel, Architekt KWK Promes
Partner, Architekt Sud Architectes Polska