REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 07 sty 2021 16:43
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach
Pracownia Toprojekt zaprojektowała nową szkołę w Żorach

Jasne i doświetlone sale dydaktyczne oraz bliski kontakt z naturą dzięki elementom zieleni w firmie wewnętrznych dziedzińców i zewnętrznych tarasów, tworzących ogrody sensoryczne - taka będzie nowa szkoła dla dzieci z niepełnosprawnościami, której projekt powstał w pracowni Toprojekt architektów Marka i Karola Wawrzyniaków.

REKLAMA

Koncepcja budynku szkoły powstała z potrzeby poprawy warunków funkcjonowania istniejącej szkoły z oddziałem przedszkolnym, poprawę warunków nauczania oraz dostosowanie szkoły do potrzeb związanych z opieką nad osobami z niepełnosprawnościami. Głównym założeniem było powiększenie przestrzeni o wyspecjalizowane pomieszczenia dydaktyczne i zaplecze pedagogiczne szkoły specjalnej wraz z sala gimnastyczną oraz połączenie nowej funkcji obiektu z budynkami istniejącymi na działce – Przedszkola nr 23 im. L. Krzemienieckiej i Szkoły Specjalnej nr 22–aby umożliwić bezpośredni dostęp wszystkich uczniów do sali gimnastycznej.

Nowo projektowana przestrzeń będzie jednocześnie miejscem przebywania uczniów z lekką oraz umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. Możliwość występowania konfliktów między tymi grupami uczniów, związana z ich odmienną niepełnosprawnością, w tym często trudnością porozumienia się między sobą, przyczyniła się do powstania trzech stref funkcjonalnych: sale dydaktyczne dla uczniów z lekkim upośledzeniem psychicznym, sale dydaktyczne dla uczniów z umiarkowanym upośledzeniem psychicznym oraz część współdzieloną, w tym jadalnię, salę gimnastyczną oraz pomieszczenia specjalistyczne, stanowiącą jednocześnie bufor pomiędzy uczniami. Korzystanie z pomieszczeń w strefie środkowej (buforu) odbywa się pod stałą kontrolą opiekunów. Dostęp jest regulowany poprzez zamykanie korytarzy w celu ograniczenia kontaktu uczniów z różnym stopniem upośledzenia.

Pomysł stworzenia bryły, będącej łącznikiem, pozwolił na bliskie i praktycznie bezpośrednie połączenie obu istniejących budynków, dodatkowo wyposażając przestrzeń pomiędzy nimi w elementy tworzące część wspólną. W dalszej części znajdują się sale dydaktyczne przedzielone atrium, dzięki którym są dobrze doświetlone, mają bliski kontakt z naturą.

Elementy zieleni w formie wewnętrznych dziedzińców oraz zewnętrznych tarasów, dzielą sale dydaktyczne, doświetlają pomieszczenia oraz pełnią funkcję terapeutyczną, tworząc ogrody sensoryczne, dostępne bezpośrednio z sal, wydzielone indywidualnie dla poszczególnych stref.

Rok: 2018
Inwestor: Urząd Miasta Żory
Lokalizacja: Żory
Powierzchnia: 350 m2
Zespół: arch. Marek Wawrzyniak, arch. Karol Wawrzyniak, arch. Adriana Łukowska, arch. Pushkraj Tambdey, arch. Monika Wojaczek, pracownia Toprojekt

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie