×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Przebudują dziewiętnastowieczny tunel

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 08 wrz 2022 16:18
Przebudują dziewiętnastowieczny tunel
Tunel kolejowy na linii Wrocław - Jelenia Góra koło Trzcińska (Dolny Śląsk) zostanie wzmocniony i poszerzony. fot. Mirosław Siemieniec, mat. PKP PLK

Dziewiętnastowieczny tunel kolejowy w pobliżu Trzcińska przejdzie przebudowę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii robót. Będzie wzmocniony i poszerzony.

REKLAMA

  • Tunel kolejowy na linii Wrocław - Jelenia Góra koło Trzcińska (Dolny Śląsk) zostanie wzmocniony i poszerzony.
  • Przy pracach nad dziewiętnastowiecznym obiektem wykorzystana będzie nowoczesna technologia robót TEM.
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na roboty za blisko 85 mln zł netto. Finasowanie zapewniają środki budżetowe.

Prace obejmą odnowienie blisko 300 m tunelu. Wewnątrz obiektu rozebrana zostanie kamienna obudowa, którą zastąpi mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Dzięki „poszerzeniu” tunelu będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. Możliwe będą, nierealizowane obecnie, równoczesne przejazdy składów po obu torach. Renowacja obejmie ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna.

Prace zaplanowano z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, która pozwoli na maksymalne utrzymywanie przejezdności linii. Użyta zostanie maszyna typu „TEM” w technologii robót „tunel w tunelu”.

Maszyna umożliwia skucie materiału skalnego poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz „natryskanie” betonu na ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru.

Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem powstał w II poł. XIX w. Liczący 293 m obiekt znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Dziwiszowskich kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry . Obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich. Zapewnia także obsługę sudeckich kopalni odkrywkowych.

Zadanie „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” zrealizuje konsorcjum PORR S.A. i PORR GmbH & Co. KGaA. Zakończenie prac przewidziane jest w 2024 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie