REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Przęsła z rozbiórki krakowskiego mostu na budowie mostu w Częstochowie

  • Autor: PAP
  • 10 maj 2022 16:21
Przęsła z rozbiórki krakowskiego mostu na budowie mostu w Częstochowie
Na zdjęciu montaż wiaduktu w Wojkowicach, do którego budowy również użyto przęsła z mostu w Krakowie. fot. mat. PKP PLK

PLK instalują w Częstochowie trzy przęsła dawnego krakowskiego mostu nad Wisłą.

REKLAMA

  • Trzy przęsła dawnego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie wykorzystuje przy remoncie linii kolejowej Kielce-Fosowskie w Częstochowie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
  • Jedno przęsło jest już używane, montowane są kolejne dwa. Prace przewidziane są do października br.
  • Wartość prac na obu mostach kolejowych w Częstochowie to ok. 10,3 mln zł ze środków budżetowych. 
  • Z dawnego mostu w Krakowie odzyskano 12 przęseł o łącznej wadze niemal 1,5 tys. ton. Wszystkie zdemontowane stalowe przęsła mają zostać ponownie wykorzystane lub już zostały wykorzystane na innych liniach kolejowych w Polsce.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PLK rozbiórka starego mostu kolejowego na Wiśle w Krakowie na modernizowanej linii E30 zakończyła się jesienią 2020 r. Budowana tam jest nowa przeprawa. Zdecydowano, że wszystkie zdemontowane stalowe przęsła mają zostać ponownie wykorzystane na innych liniach kolejowych w Polsce.

12 przęseł do ponownego wykorzystania

Z dawnego mostu w Krakowie odzyskano 12 przęseł o łącznej wadze niemal 1,5 tys. ton. Pięć z nich przeznaczono na zastąpienie wysłużonego mostu kolejowego nad Sanem w Zagórzu w woj. podkarpackim. Jedno z pojedynczych przęseł zainstalowano na bocznej linii do elektrociepłowni Łagisza w Będzinie w Wojkowicach (Śląskie). Pozostałe są wykorzystane na wiaduktach w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie. Jeszcze jedno założono do zainstalowania w Rudnikach pod Częstochową.

O montażu odzyskanych z Krakowa przęseł w Częstochowie poinformowała we wtorek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK. To fragment szlaku Częstochowa Gnaszyn - Częstochowa Stradom, którym kursują składy pasażerskie m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia, a także pociągi towarowe.

Jak wynika z informacji Głowackiej, PLK wymieniły już konstrukcję mostu kolejowego w Częstochowie Gnaszynie. Na pierwszym przęśle z Krakowa pociągi kursują od grudnia ub. roku. Teraz na szlaku Częstochowa Gnaszyn - Częstochowa Stradom przebudowywany jest kolejny most, z wykorzystaniem dwóch kolejnych przęseł.

"Obecnie ruch odbywa się jednym torem, na drugim prowadzone są roboty. Po przygotowaniu nowych przyczółków w kwietniu zostało zamontowane przęsło. Do końca czerwca wykonawca zakończy prace torowe i sieciowe. W lipcu pociągi pojadą po wymienionej konstrukcji i nowym torze, a prace przeniosą się na sąsiednie przęsło i tor" - zasygnalizowała Głowacka.

Wartość prac na obu mostach kolejowych w Częstochowie to ok. 10,3 mln zł ze środków budżetowych. Zakończenie zadania przewidziane jest na październik br.

PLK sygnalizują, że obiekty z modernizowanych kolejowych magistral, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, często są wykorzystywane na mniej uczęszczanych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal mogą służyć i pozostawać ważnymi ogniwami sieci kolejowej. "To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego" - wskazała Głowacka.

Nowy most w Krakowie

Nowa krakowska przeprawa, która zastąpi rozebrany obiekt nad Wisłą, jest w końcowej fazie realizacji. Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Pierwszy z trzech nowych mostów nad Wisłą w Krakowie został oddany do użytku w maju ub. roku; pod koniec marca br. ukończono konstrukcję drugiego mostu, po którym pociągi mają pojechać w połowie br.

Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej i wybudowanie na nich czterech torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także przystanków kolejowych Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień.

W sumie PLK przebudowują w Krakowie odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 194,9 mln euro.(PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.