PLK instalują w Częstochowie trzy przęsła dawnego krakowskiego mostu nad Wisłą.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PLK rozbiórka starego mostu kolejowego na Wiśle w Krakowie na modernizowanej linii E30 zakończyła się jesienią 2020 r. Budowana tam jest nowa przeprawa. Zdecydowano, że wszystkie zdemontowane stalowe przęsła mają zostać ponownie wykorzystane na innych liniach kolejowych w Polsce.
Z dawnego mostu w Krakowie odzyskano 12 przęseł o łącznej wadze niemal 1,5 tys. ton. Pięć z nich przeznaczono na zastąpienie wysłużonego mostu kolejowego nad Sanem w Zagórzu w woj. podkarpackim. Jedno z pojedynczych przęseł zainstalowano na bocznej linii do elektrociepłowni Łagisza w Będzinie w Wojkowicach (Śląskie). Pozostałe są wykorzystane na wiaduktach w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie. Jeszcze jedno założono do zainstalowania w Rudnikach pod Częstochową.
O montażu odzyskanych z Krakowa przęseł w Częstochowie poinformowała we wtorek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK. To fragment szlaku Częstochowa Gnaszyn - Częstochowa Stradom, którym kursują składy pasażerskie m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia, a także pociągi towarowe.
Jak wynika z informacji Głowackiej, PLK wymieniły już konstrukcję mostu kolejowego w Częstochowie Gnaszynie. Na pierwszym przęśle z Krakowa pociągi kursują od grudnia ub. roku. Teraz na szlaku Częstochowa Gnaszyn - Częstochowa Stradom przebudowywany jest kolejny most, z wykorzystaniem dwóch kolejnych przęseł.
"Obecnie ruch odbywa się jednym torem, na drugim prowadzone są roboty. Po przygotowaniu nowych przyczółków w kwietniu zostało zamontowane przęsło. Do końca czerwca wykonawca zakończy prace torowe i sieciowe. W lipcu pociągi pojadą po wymienionej konstrukcji i nowym torze, a prace przeniosą się na sąsiednie przęsło i tor" - zasygnalizowała Głowacka.
Wartość prac na obu mostach kolejowych w Częstochowie to ok. 10,3 mln zł ze środków budżetowych. Zakończenie zadania przewidziane jest na październik br.
PLK sygnalizują, że obiekty z modernizowanych kolejowych magistral, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, często są wykorzystywane na mniej uczęszczanych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal mogą służyć i pozostawać ważnymi ogniwami sieci kolejowej. "To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego" - wskazała Głowacka.
Nowa krakowska przeprawa, która zastąpi rozebrany obiekt nad Wisłą, jest w końcowej fazie realizacji. Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.
Pierwszy z trzech nowych mostów nad Wisłą w Krakowie został oddany do użytku w maju ub. roku; pod koniec marca br. ukończono konstrukcję drugiego mostu, po którym pociągi mają pojechać w połowie br.
Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej i wybudowanie na nich czterech torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także przystanków kolejowych Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień.
W sumie PLK przebudowują w Krakowie odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 194,9 mln euro.(PAP)
Właściciel, Architekt, Urbanista Konior Studio
założyciel Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz
prezes, architekt Arch-Deco
Architekt-Partner i Członek Zarządu APA Wojciechowski Architekci
Architekt - Partner APA Wojciechowski Sp. z o.o.
członek zarządu MODO Architektura