REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Przetarg na połączenie tramwajowe ul. Chorzowskiej i Gliwickiej w Katowicach

  • Autor: PAP
  • 15 wrz 2021 15:41
Przetarg na połączenie tramwajowe ul. Chorzowskiej i Gliwickiej w Katowicach
Fot. Shutterstock

Przetarg na budowę w Katowicach 600-metrowej linii tramwajowej, łączącej istniejące torowiska w ul. Chorzowskiej i Gliwickiej, ogłosiły Tramwaje Śląskie. To jeden z dwóch nowych odcinków sieci spółki, przewidzianych do budowy przy wsparciu środków unijnych na lata 2014-20.

REKLAMA

Chodzi o wyłonienie generalnego wykonawcy prac przy budowie pierwszej od kilkudziesięciu lat nowej linii tramwajowej w stolicy woj. śląskiego. Dwutorowa linia będzie przebiegała wzdłuż tamtejszej ul. Grundmanna. Ma powstać w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy. Termin składania ofert w przetargu minie 18 października br.

Jak poinformował w środę rzecznik TŚ Andrzej Zowada, ogłoszenie przetargowe zadania "Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód - zachód biegnących ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką" pojawiło się tego dnia na stronie spółki.

W ramach tej inwestycji przewidziano budowę ok. 1900 metrów toru pojedynczego (uwzględniając fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi wzdłuż ul. Gliwickiej i ul. Chorzowskiej). Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna będzie miał nieco ponad 600 metrów. Platformy przystankowe przewidziano na dwóch końcach budowanego odcinka: w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką.

"Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna, równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł" - wyjaśnił Zowada.

Połączenie umożliwi prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach. "Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim poprawę oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Da możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych oraz da możliwość uruchomienia linii śródmiejskiej" - wyjaśnił Zowada.

Na oferty potencjalnych wykonawców TŚ czekają do 18 października br. Wykonawca będzie miał na wykonanie całości prac 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Ich dodatkowym efektem będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego poprzez stworzenie możliwości ominięcia odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych wydarzeń w ścisłym centrum miasta.

Zadanie jest częścią "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-20.

Początkowo jedną z kluczowych inwestycji tego projektu była budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Zgodnie z pierwotnymi założeniami miała ona być gotowa w 2020 r. Na początku ub. roku samorząd miasta poinformował jednak o przesunięciu unijnej dotacji z tej mocno opóźnionej inwestycji na inne zadania. W tej sytuacji największym nowym odcinkiem sieci będzie powstające od jesieni ub. roku liczące ok. 4 km przedłużenie linii nr 15 na osiedlu Zagórze w Sosnowcu.

Ostatecznie oszacowany początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania) unijny projekt Tramwajów Śląskich zakłada, prócz realizacji dwóch nowych odcinków, remonty ok. 100 km torowisk, zakup 55 tramwajów, a także zakup specjalistycznych pojazdów.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ drag/

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie