REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ratusz Warszawy zapowiada: ul. Krucza jak La Rambla

  • Autor: UM Warszawa
  • 28 cze 2021 16:42
Ratusz Warszawy zapowiada: ul. Krucza jak La Rambla
Kolejną ulicą, która przejdzie przemianę w ramach Nowego Centrum Warszawy będzie Krucza, fot. shutterstock

Kolejną ulicą, która przejdzie przemianę w ramach Nowego Centrum Warszawy będzie Krucza. Zarząd Dróg Miejskich właśnie rozpisał przetarg na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej, które mają wskazać kierunek zmian w tym miejscu.

REKLAMA

Ulica Krucza w obecnej formie powstała w latach 50. jako główna oś nowej socrealistycznej dzielnicy centralnej. To dlatego, mimo niewielkiego znaczenia komunikacyjnego, ma szerokość aż 30-40 metrów. Znaczną część tej przestrzeni zajmuje jezdnia z czterema a nawet pięcioma pasami ruchu. Samochody zajmują też miejsce po obu stronach jezdni, parkując skośnie w zatokach i na chodnikach. 

Tak szeroka jezdnia staje się zbędna w obliczu trwającej przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów. Ruch samochodowy na Kruczej od momentu rozpoczęcia tej inwestycji znacznie spadł. Było to do przewidzenia – analizy ruchu wykonane przed przebudową placu wskazywały że przyczyni się ona do zmniejszenia liczby aut na Kruczej aż o 1000 pojazdów na godzinę. 

Dlatego naturalną konsekwencją zmian u zbiegu Kruczej z Chmielną będzie przebudowa tej pierwszej ulicy. Zostanie jej nadany zdecydowanie śródmiejski charakter, zmieni się na wzór barcelońskiej La Rambli. Środek jezdni zajmie szeroki pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, pojawią się udogodnienia dla rowerzystów. Dzięki zmianie charakteru, ulica Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich i miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń. 

Co zbadają specjaliści? 

Dokładny projekt przebudowy ulicy poprzedzi obszarowa analiza ruchu. Pozwoli ocenić jaki wariant przebudowy będzie najlepszy, a także jak należy zorganizować ruch na samej Kruczej i jej przecznicach. 

Analiza będzie polegała na przeprowadzeniu pomiarów na wszystkich skrzyżowaniach na wspomnianym odcinku, a następnie na makrosymulacji ruchu. Pomiary zostaną przeprowadzone jesienią – trzykrotnie w danej lokalizacji w dwóch szczytach komunikacyjnych, czyli w godzinach 7-9 i 15-17. Pokażą ile samochodów porusza się w miejscu badań. Z kolei makrosymulacja pozwoli sprawdzić, jak jeden i drugi wariant planowanej inwestycji wpłynie na ruch na ul. Kruczej oraz jej najbliższe otoczenie. 

Przetarg na badania ruchu powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w wakacje, aby wyłoniony wykonawca rozpoczął prace w terenie we wrześniu. Analiza ma być gotowa do końca roku. Dzięki temu już na początku 2022 r. będzie można szukać projektanta tej przebudowy. 

Nowe Centrum Warszawy 

Krucza to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, czyli planu prezydenta Rafała Trzaskowskiego na przemianę centralnych ulic stolicy, by nabrały charakteru zrównoważonej przestrzeni miejskiej. W zeszłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie prace trwają na placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej. Trwa również budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury. Do końca roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, przebudujemy Aleje Jerozolimskie. Wcześniej nowego charakteru nabierze Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego). Ostatnio wyłoniono również zwycięzców konkursu na przebudowę okolic ulicy Chmielnej. W zeszłym tygodniu ogłoszono także konkurs na zagospodarowanie okolic ulic Złotej oraz Zgoda. 

W każdej z tych lokalizacji zmiany zakładają utworzenie przestrzeni wygodnej i przyjaznej dla pieszych i lokalnych przedsiębiorców, w tym uzupełnienie brakujących przejść w poziomie ulicy, kompleksowe sadzenie zieleni, budowę brakującej infrastruktury rowerowej, priorytet dla transportu publicznego i wyznaczanie miejsc parkingowych przy jezdni. 
 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.