
W najbliższych miesiącach zakończy się budowa kolejnych odcinków tras rowerowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Warszawie. W ciągu trzech lat w stolicy, dzięki środkom unijnym, powstanie 70 km wysokiej jakości infrastruktury dla jednośladów.
- Tegoroczny sezon rowerowy jest rekordowy. Od początku roku oddano do użytku kilkanaście kilometrów tras, zaś w budowie i remoncie jest obecnie aż 100 km infrastruktury dla rowerów. Ruch rowerowy na nowych trasach sięga nawet 8-11 tys. jednośladów na dobę a w maju rowery Veturilo były wypożyczane ponad milion razy – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Skala inwestycji jest rekordowa. Duży w tym udział mają trasy powstające w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) metropolii warszawskiej. Warszawski projekt realizowany od 2016 r. obejmuje 19 odcinków kluczowych dla spójnej sieci rowerowej. Łącznie dzięki unijnemu wsparciu powstaje ok. 70 km tras wzdłuż najbardziej uczęszczanych arterii, a skrajnie nieprzyjazne rowerom ulice zmieniają się nie do poznania.
Dodatkowo samorządy metropolii budują ponad 300 km dróg rowerowych, w ramach partnerstw międzygminnych. Największe projekty: Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (74 km), Józefów, Halinów, Sulejówek, Wiązowna, Otwock, Karczew (49 km), Piaseczno, Konstancin-Jeziorna (17 km), Grodzisk Mazowiecki, Michałowice, Żyrardów, Podkowa Leśna, Pruszków, Milanówek (33 km).
- Dzięki ZIT udało się już wybudować lub wyremontować w Warszawie ponad 30 kilometrów tras wzdłuż takich ulic jak: Powsińska, Ostrobramska, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury oraz wiele innych. Powstała też sieć tras rowerowych na Polu Mokotowskim oraz ciesząca się coraz większą popularnością kładka pieszo-rowerowa pod mostem Łazienkowskim. Wciąż toczą się prace wzdłuż ulic Połczyńskiej, Wiertniczej, Okopowej, Towarowej, Radzymińskiej, Szaserów czy Jagiellońskiej. W budowie bądź remoncie jest ponad 22 kilometrów tras a w przygotowaniu kolejne inwestycje o łącznej długości 14 kilometrów – dodaje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Najbardziej spektakularną spośród tych inwestycji jest przebudowa węzła Wyścigi. Miejsce leży na styku ważnych szlaków komunikacyjnych, lecz do tej pory stanowiło barierę praktycznie nie do pokonania – nie tylko rowerem, ale także pieszo, zwłaszcza dla osób z ograniczoną mobilnością. Za 5,8 mln zł powstały tu: pochylnia dla rowerów prowadząca do kładki nad ul. Gintrowskiego (d. Rzymowskiego); obustronne, łagodnie nachylone rampy dla pieszych i rowerów do przejścia podziemnego pod ul. Puławską; przejazd rowerowy i chodnik pod ul. Puławską wzdłuż Potoku Służewieckiego wraz z pochylniami.
Węzeł można już wygodnie pokonać węzeł rowerem i pieszo. W ten sposób powstało szybkie i komfortowe połączenie Ursynowa ze Służewcem, Mokotowem oraz z centrum. A dzięki trwającej obecnie budowie drogi dla rowerów wzdłuż ul. Puławskiej (po obu stronach ulicy do granicy miasta) rowerzyści zyskają połączenie sięgające aż do Piaseczna.
Szef Zespołu Projektowego Perbo-Projekt
Założyciel Archimedia
Założyciel Medusagroup
Założyciel Medusagroup
Architekt, Wiceprezes Zarządu Oddziału Krakowskiego SARP SARP
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM