Po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat, przechodząc przez centrum Warszawy nie trzeba schodzić do podziemi. W okolicach ronda pojawiła się również nowa zieleń i przejazdy dla rowerzystów.
Podstawowym elementem przebudowy ronda Dmowskiego i okolic było właśnie wyznaczenie czterech naziemnych przejść dla pieszych i trzech przejazdów rowerowych wokół niego.
– Do tej pory miejsce było dostępne wyłącznie przez przejścia podziemne. Dla osób starszych, opiekunów z małymi dziećmi w wózkach, czy wszystkich, którzy mieli trudność w poruszaniu się, przystanki tramwajowe były często po prostu niedostępne. Od dziś pokonanie Al. Jerozolimskich czy ul. Marszałkowskiej zajmie kilka chwil. To rewolucja w samym sercu stolicy – podkreślił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, podczas piątkowego otwarcia ronda w nowej odsłonie.
Każde z przejść wokół ronda poprowadzi na wydłużony i poszerzony przystanek tramwajowy.
Nowe naziemne przejścia przez Marszałkowską powstały na wysokości ulic Widok i Nowogrodzkiej, a przez Aleje Jerozolimskie na wysokości Parkingowej i Poznańskiej. Nowymi przejściami steruje sygnalizacja świetlna, której praca została skoordynowana z działaniem pozostałych świateł w sąsiedztwie.
Warto podkreślić, że to dopiero pierwszy etap transformacji centralnego punktu Warszawy. Po przebudowie linii średnicowej, której początek PKP PLK zapowiada na rok 2024, od podstaw wybudowany zostanie centralny odcinek Alej Jerozolimskich. Obecne rondo Dmowskiego stanie się skrzyżowaniem z kompletem przejść, które uzupełnią te, otwierane dziś.
Przy obu zebrach przez ul. Marszałkowską i tej po zachodniej Al. Jerozolimskich powstały przejazdy rowerowe. Zlikwidowano tym samym największy warszawski „teleport rowerowy”. Dodatkowo wokół ronda stanęło kilkadziesiąt nowych stojaków rowerowych.
Komfort zyskali też kierowcy. Liczba pasów się nie zmieniła, choć zostały nieco inaczej wyprofilowane. Wymieniono asfalt we wlotach ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich. Zniknęły ubytki i koleiny w dojazdach do ronda. Aby nowa nawierzchnia nie uległa tam szybko degradacji, wzmocniono ją siatką z włókna szklanego, ułożoną między warstwami wiążącą a ścieralną. W sumie położono ponad 8 tys. m kw. nowej, równej nawierzchni.
Przebudowane rondo stało się zielone. Posadzono ponad 20 tys. roślin. Nowe drzewa (platany, dęby i lipy) pojawiły się m.in. na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. 53 spośród 56 drzew zostało posadzonych w gruncie, ale jednocześnie w osłonach na bryłę korzeniową. Podłoże zostało przygotowane w specjalny sposób - mniej więcej metr pod ziemią znalazła się warstwa żwiru filtracyjnego i zaczepy dla lin stabilizacyjnych zabezpieczających korzenie, a ponad tą warstwą pojawiły się dwa rodzaje gleby.
Tak przygotowane „lokum” dla korzeni, o wymiarach 2 x 1,5 m, ma umożliwić wyjęcie drzewa za kilka lat, gdy rozpocznie się przebudowa linii średnicowej, a następnie posadzenie go z powrotem po zakończeniu prac budowlanych. Dzięki temu drzewa nie zostaną utracone podczas prac prowadzonych przez kolejarzy.
Na rondzie i wokół niego pojawiło się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. mkw., co niemal równa się powierzchni piłkarskiego boiska. Tym samym 2/3 hektara betonu i asfaltu zmieniło się w zieloną, biologicznie czynną powierzchnię.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Prezes Atelier Loegler Architekci Sp. z o.o.
Generalny Architekt, Właściciel Maćków Pracownia Projektowa Sp. z o.o.
Właściciel Autorska Pracownia Architektury HUBKA
Założyciel, Główny Projektant Massive Design
Projektant, właściciel Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat
Założyciel BXBstudio