Wykonawca rozpoczął przebijanie obudowy tunelu w miejscu wyjścia ewakuacyjnego od strony wyspy Uznam – poinformowało w poniedziałek biuro prasowe Urzędu Miasta Świnoujście. Jak podano, to jedna z najbardziej skomplikowanych operacji przy budowie przeprawy pod Świną.
"Grunt w miejscu przebicia poza obudowę został najpierw zmrożony specjalnym roztworem solanki. Wyjść wykonanych metodą mrożenia będą dwa, a w sumie w całym tunelu - cztery" - przekazało w poniedziałek biuro prasowe świnoujskiego magistratu.
W miejscu przebicia tunel jest na głębokości 23 m pod Świną. Jak podano, wydobytych zostanie około 200 m sześc. zmrożonego gruntu. Wykonana będzie klatka schodowa, "która będzie prowadziła z powrotem do tunelu, ale już pod jezdnię, gdzie będzie biegła droga ewakuacyjna na powierzchnię".
Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 r. Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak.
Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Architekt Kazimierski i Ryba sp.j.
Architekt PRC Architekci
Architekt, założyciel nsMoonStudio
Generalny projektant, właściciel S.A.M.I. Architekci
Dyrektor Generalny Biuro Architektoniczne WIZJA Sp. z o.o.
Architekt, założyciel Susuł & Strama Architekci