Modernizację ul. Wolności, prowadzącej z dzielnicy Ruda do rejonu węzła z Drogową Trasą Średnicową, rozpoczyna miejscowy samorząd. Koszt przebudowy ul. Wolności wyniesie 60 mln zł.
Ul. Wolności to droga powiatowa o długości 1,7 km, pełniąca ważną rolę w układzie drogowym miasta jako łącznik centrum dzielnicy Ruda z drogami wojewódzkimi nr 925 i 902 (Drogowa Trasa Średnicowa).
Kompleksowa przebudowa ul. Wolności na całej jej długości będzie kolejnym etapem przebudowy głównych dróg w dzielnicy Ruda, którą miasto rozpoczęło w 2018 r, od modernizacji ul. Piastowskiej i budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Wolności, Brańskiego i Magazynowej. Inwestycja na ul. Wolności dopełni plan usprawnienia układu komunikacyjnego kluczowego dla północnej części miasta.
"Przebudowa ul. Wolności to obok budowy trasy N-S najważniejsza drogowa inwestycja w mieście. Szeroki zakres tego zadania i złożoność wszystkich robót będą miały wpływ na utrudnienia dla pieszych i kierowców" - zasygnalizował, cytowany w środę rzez biuro prasowe urzędu miasta, pełniący funkcję jego prezydenta Jacek Morek.
"Jesteśmy w tym zakresie w stałym kontakcie w wykonawcą, który również bardzo poważnie podchodzi do tych kwestii. Mamy jego zapewnienie, że wszelkie zmiany w organizacji ruchu wprowadzane na czas robót mają być jak najmniej uciążliwe" - podkreślił Morek.
W pierwszej fazie robót, wykonywanych przez firmę Drogopol, kierowcy przede wszystkim muszą liczyć się ze zmianą organizacji ruchu na jednym z najważniejszych skrzyżowań w mieście, gdzie krzyżują się ulice Wolności, 1 Maja i Zabrzańska. Nowa organizacja ruchu zakłada wyłączenie tam sygnalizacji świetlnej oraz zawężenie w obrębie samego skrzyżowania ulic Wolności i 1 Maja do jednego pasa w każdym kierunku.
Ul. Zabrzańska na odcinku ok. 250 m od skrzyżowania w kierunku Chebzia zostanie zamknięta (zakaz nie będzie obowiązywał komunikacji miejskiej autobusowej i tramwajowej). Sugerowany objazd poprowadzony zostanie ul. 1 Maja oraz fragmentem trasy N-S, natomiast kierowcy jadący od strony Rudy będą mogli do Chebzia dojechać ul. Magazynową i ul. Kokotek.
Roboty będą prowadzone także na odcinku ul. Wolności w kierunku ronda przy ul. Magazynowej i Brańskiego. Tam zapewniony zostanie ruch w każdym kierunku. Na początku prace będą polegały na likwidacji nieczynnego torowiska, a następnie budowy w tym miejscu nowej kanalizacji.
Docelowo wymieniona zostanie konstrukcja drogi, a jej geometria skorygowana. Jednym z najważniejszych elementów będzie budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Wolności, 1 Maja i Zabrzańskiej. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe, oświetlenie, odrębna kanalizacja sanitarna i deszczowa, kanał technologiczny; przebudowana zostanie też sieć energetyczna.
Na przebudowanej ul. Wolności wydzielone zostaną ciągi dla samochodów, rowerzystów i pieszych. Nowe rondo będzie typu turbinowego, z sygnalizacją świetlną. Dodatkowa sygnalizacja świetlna zostanie zainstalowana na skrzyżowaniu ul. Wolności, Kościelnej i Wieniawskiego. Powstaną również miejsca postojowe.
Koszt przebudowy ul. Wolności wyniesie 60 mln zł. Pomocne przy realizacji tej inwestycji będą środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Miasto pozyskało na ten cel 12,5 mln zł, natomiast ogółem w ramach drugiego rozdania środków z tego funduszu Rudzie Śląskiej przyznano 19 mln zł, a łącznie w trzech dotychczasowych edycjach RFIL miasto pozyskało ponad 31 mln zł.
W tegorocznym budżecie miasta na zadania drogowe zaplanowano 135 mln zł. Najważniejsze inwestycje to budowa kolejnego odcinka trasy N-S oraz przebudowa ul. Wolności
W 2019 r. dobiegła końca przebudowa ul. Piastowskiej, której południowy koniec łączy się z ul. Wolności, a północny kończy się granicą z Bytomiem. Inwestycja kosztowała prawie 29 mln zł. Na budowę nowego mostu nad Bytomką Ruda Śląska otrzymała 1,8 mln zł dotacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wykonanie kanalizacji deszczowej zostało dofinansowane na ok. 5 mln zł przez Unię Europejską w ramach projektu zagospodarowania wód opadowych.
W 2019 r. zakończyła się również budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Wolności, Magazynowej i Brańskiego. Koszt tego zadania wyniósł 9 mln zł.
Do początku 2015 r. wzdłuż ul. Wolności i Piastowskiej przebiegała jednotorowa linia tramwajowa nr 18, łącząca Bytom z pętlą w rudzkiej dzielnicy Chebzie. Kolejne remonty obu ulic wiążą się z likwidacją jej pozostałości - po modernizacji ul. Wolności ślady dawnej "osiemnastki" znikną niemal całkowicie. Obecnie ul. Wolności i Piastowską kursują jedynie linie autobusowe
współzałożyciel, prezes zarządu MWM Architekci
założyciel Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz
prezes, architekt Arch-Deco
Właściciel, Architekt, Urbanista Konior Studio
założyciel Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz
prezes, architekt Arch-Deco