
Samorząd Rybnika przebija pieszo-rowerowym tunelem wysoki nasyp kolejowy przy przystanku Paruszowiec Piaski. Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma być gotowy w marcu 2019 r.
To jedno z przedsięwzięć wpisujących się m.in. w rybnickie plany zrównoważenia lokalnego transportu, a pośrednio - poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej pod względem unoszących się w powietrzu pyłów PM2,5.
Uzgodniony z koleją tunel o długości ok. 13 m powstanie bezpośrednio przy wyremontowanym w 2015 r. przystanku kolejowym Rybnik Paruszowiec na głównej linii Rybnik - Katowice. Dojście do przystanku możliwe jest dziś tylko od strony dzielnicy Paruszowiec. Tunel połączy ul. Mikołowską w dzielnicy Paruszowiec Piaski oraz ul. Żużlową w dzielnicy Północ.
Jak wynika z czwartkowej informacji miasta, ruszyły już warte ponad 5,8 mln zł prace przy budowie tunelu wykonywane przez konsorcjum będzińskich firm Azi-Bud i Banimex. Konsorcjum zostało wybrane w kolejnym przetargu. Do pierwszego, wczesną wiosną br., w którym prace oszacowano na niespełna 2,8 mln zł netto, nie zgłosił się żaden wykonawca.
W czwartek miasto zaznaczyło, że na realizację tego zadania blisko 2,5 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego pozyskanego w ramach realizacji tamtejszego planu zrównoważonej mobilności.
Zgodnie z zapisami umowy z wykonawcą powstać mają m.in. ciąg pieszo-rowerowy w tunelu wraz z okoliczną infrastrukturą, m.in. asfaltowymi dojściami, kilkoma miejscami parkingowymi, wiatą rowerową, zielenią, obiektami małej architektury, oświetleniem i monitoringiem.
Tunel otworzy dojście lub dojazd rowerem do kolei, ale też do nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych w Paruszowcu. W ramach budżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej powstała tężnia, która będzie atrakcją planowanego wokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, w ubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.
140-tysięczny Rybnik stara się realizować obowiązujące w nim plany rozwoju zrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów - zamiast samochodów.
Jesienią ub. roku miasto kosztem niespełna 2,5 mln zł oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny - od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.
Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Miasto założyło bowiem udrażnianie lub tworzenie nowych połączeń pieszo-rowerowych, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było dla mieszkańców możliwie najwygodniejsze.
W czerwcu br. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego uruchomiły między tymi miastami dodatkowe połączenia kolejowe - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. W dni robocze kursuje między nimi 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr 78.
Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrz miasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.
Rybnik prowadzi też szereg przedsięwzięć zmierzających do poprawy jakości powietrza. Obok m.in. programów edukacyjnych i ekodotacji zabiega o rozbudowę sieci gazowej oraz ciepłowniczej (w połowie grudnia ub. roku było stroną porozumienia ws. zachowania tam zasilania sieci ciepłowniczej poprzez budowę w należącej do PGE Elektrowni Rybnik modułu umożliwiającego wytwarzanie ciepła w tzw. kogeneracji).
Szef Zespołu Projektowego Perbo-Projekt
Założyciel Archimedia
Założyciel Medusagroup
Założyciel Medusagroup
Architekt, Wiceprezes Zarządu Oddziału Krakowskiego SARP SARP
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM