Około 21,7 mln zł unijnego wsparcia otrzymał sosnowiecki samorząd na drugi etap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych. Pod tym hasłem kryją się modernizacje przejść podziemnych, nowe stacje roweru miejskiego i nowe drogi rowerowe.
Dotąd, w pierwszym etapie unijnego projektu modernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec w ramach szacowanego na 67 mln zł (przy dotacji na poziomie około 56 mln zł) przebudował ul. 3 Maja w ścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontował siedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 km dróg rowerowych i uruchomił zalążek sieci wypożyczalni rowerów.
Teraz, dzięki kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln zł miasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych, wybudować 12 stacji rowerowych i kilka kilometrów dróg rowerowych.
Jak przekazał w poniedziałek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, w tym etapie przebudowane zostaną m.in. duże przejścia podziemne w rejonie Placu Ćwierka i tzw. plastrów miodu (potoczna nazwa pawilonów przy ul. 3 Maja w pobliżu skrzyżowania z ul. Piłsudskiego) oraz pod skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Sobieskiego.
Do remontu miasto wytypowało też przejścia pod rondem Zagłębia Dąbrowskiego (pod ul. Ostrogórską, Sienkiewicza, 1 Maja, Małachowskiego), przy Parku Sieleckim (pod 3 Maja) oraz na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego, al. Mireckiego i ul. Starej (Rondo Uznańskiego).
Zakres prac w poszczególnych przejściach będzie różny, uzależniony m.in. od lokalnych możliwości. Wszystkie przejścia będą objęte monitoringiem i wyposażone w urządzenia mające umożliwiać ich pokonywanie niepełnosprawnym. W dwóch przejściach pojawią się nowe toalety publiczne (przy Parku Sieleckim i rondzie Zagłębia Dąbrowskiego).
Rozbudowany zostanie też system Sosnowieckiego Roweru Miejskiego - do obecnych dziewięciu stacji, w których jest 130 rowerów, dołączy 12 kolejnych, również ze 130 rowerami.
Nowe stacje powstaną przy ul. 3 Maja (rejon przejścia podziemnego przy Parku Sieleckim), ul. Gospodarczej (przy parafii Nawiedzenia NMP), ul. Orlej (skrzyżowanie z ul. Nowopogońską i Staropogońską), ul. Będzińskiej, (Wydział Nauk o Ziemi) czy ul. Mościckiego (Urząd Miejski/ dworzec autobusowy).
Kolejne nowe stacje zaplanowano przy ul. Blachnickiego (rejon skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich), ul. 3 Maja (dworzec kolejowy), ul. Andersa (skrzyżowanie z ul. 11 Listopada), ul. Piłsudskiego (skrzyżowanie z ul. Sobieskiego), ul. Braci Mieroszewskich (skrzyżowanie z ul. Dmowskiego), ul. Kresowej (w okolicy Stadionu Ludowego) oraz przy Rondzie im. Jana Pawła II
Miasto zdobyło również fundusze na budowę około 4 km nowych dróg rowerowych.
Cała ta współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2014-2020 inwestycja to część kompleksowych działań, które miasto prowadzi pod hasłem ograniczania problemu niskiej emisji - m.in. poprzez działania na rzecz efektywności energetycznej i niskoemisyjnego transportu publicznego.
Mają się na to składać - prócz działań społecznych i edukacyjnych - m.in. dopłaty do wymiany pieców przez mieszkańców, termomodernizacje i wymiany źródeł ciepła w budynkach gminnych, gazyfikacja i uciepłownienie (przy współpracy spółek energetycznych).
Przy wsparciu 89,1 mln zł z RPO Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu kupiło ponadto za prawie 130 mln zł łącznie 78 autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzy pierwsze autobusy elektryczne.
Założyciel Medusagroup
Założyciel Medusagroup
Architekt, Wiceprezes Zarządu Oddziału Krakowskiego SARP SARP
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM
Właściciel Kulczyński Architekt
Właściciel, Architekt, Naukowiec Zalewski Architecture Group