Budowa pierwszego etapu tej inwestycji już się kończy. Do wykonania pozostały jedynie prace porządkowe – poinformowała Magdalena Kierzkowska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jak poinformowała PAP Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Wyspa Estyjska (oficjalna nazwa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym wyj. PAP) o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie 4,9 kilometra i powierzchni 180 ha jest jedną z największych tego typu wysp w Polsce. "Tylko powierzchnia stalowych ścianek szczelnych służących do nadania jej kształtu i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego, wynosi niemal 112,5 tys. m.kw." - dodała.
Podkreśliła też, że do zasypu grobli użyte zostanie milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Do jej budowy użyto też ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.
Docelowo, na sztucznej wyspie mają się pojawić warunki do zakładania gniazd m.in. przez perkozy dwuczube czy łabędzie nieme. "Co ciekawe, już pokochała ją przyroda - wyspa stanowi siedlisko dla ptaków oraz roślinności" - zwróciła uwagę Kierzkowska.
Jak dodała wyspa przetrwała już dwie zimy, co udowodniło, że wybrana konstrukcja i zaprojektowane przekroje spełniły swoje zadanie i może ona być bezpiecznie użytkowana przez następne lata. "Budowa pierwszego etapu tej inwestycji już się kończy. Do wykonania pozostały jedynie prace porządkowe" - wyjaśniła
Prezes, Architekt AP Szczepaniak
Prezes, Architekt AP Szczepaniak
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes Zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Partner Horizone Studio