REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Tak będzie wyglądać przystanek kolejowy Łódź Koziny

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 16 sie 2021 11:31
Tak będzie wyglądać przystanek kolejowy Łódź Koziny
Tak będzie wyglądać przystanek kolejowy Łódź Koziny, fot. PKP
Tak będzie wyglądać przystanek kolejowy Łódź Koziny

W tunelu między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska, poza budowanymi przystankami Polesie i Śródmieście, będzie trzeci - Łódź Koziny. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę i w miejscu komory rozjazdowej przy ul. Włókniarzy powstanie dodatkowy przystanek za blisko 188 mln zł. Inwestycja realizowana z udziałem środków POIiŚ zwiększy rolę kolei w połączeniach aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

REKLAMA

Trzeci przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec. Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny - 1. Na poziomie - 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie - 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł zrealizuje firma PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.

Już od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku. Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe – zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m. Budowana będzie konstrukcja przystanku - płyty: denna, pośrednie i stropowa.

- Budujemy trzeci przystanek Łódź Koziny, który dodatkowo powstał w trakcie projektowania inwestycji. Budowa tuneli, łączących stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to wielka i konieczna inwestycja dla Łodzi, regionu i Polski. Łączy też sieć kolejową, a jednocześnie tworzy rodzaj metra dla Łodzi - mówi Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.

- Pieniądze krajowe i fundusze unijne inwestujemy w rozwój kolei w województwie łódzkim. Realizowane projekty podniosą komfort i bezpieczeństwo podróży, a także poprawią dostępność kolei. Wszystkie te inwestycje realizujemy w ramach Krajowego Programu Kolejowego. To największy w historii program inwestycyjny na kolei – podkreślił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

- Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obszarze aglomeracji i województwa łódzkiego istotnie zwiększają dostępność i rolę kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego środka transportu. Wykorzystujemy środki unijne POIiŚ na kontynuacje prac - budowę połączeń między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską, m.in. powstanie przystanek Łódź Koziny. Dzięki środkom budżetowym zapewnimy pasażerom oczekiwany standard obsługi na stacji Łódź Kaliska i poprawimy sprawność ruchu kolejowego - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na przystanku Łódź Polesie (w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego) budowane są ściany szczelinowe. Powstaje konstrukcja zabezpieczająca 30 m wykop. Równolegle usuwane są kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Następnie budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wykonawca przygotowuje teren. Demontowane są zbędne obiekty. Wzmocnione zostały konstrukcje dwóch budynków. Przekładane będą sieci zewnętrznych operatorów. Na przygotowanym i zabezpieczonym terenie prace rozpocznie specjalistyczny sprzęt.

Katarzyna i Faustyna budują tunele podziemnych tras

Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunel od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m, wykonuje pierwszy (w rejonu ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Wszystkie segmenty Faustyny są już pod ziemią. TBM pokonał ponad  200 metrów i ułożył 139 pierścieni. Katarzyna wydrążyła ok. 70 metrów tunelu. Pokonała soczewkę wodną, która wpłynęła na tempo prac. Do szybu startowego, w ramach postępu prac, będą opuszczane tzw. bramownice (gantry) i elementy zaplecza maszyny.

Bezpieczeństwo priorytetem

Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości – po wcześniejszych ustaleniach - są organizowane kilkudniowe pobyty poza miejscem zamieszkania.

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.