REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 31 mar 2021 08:55
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!
Tak dzisiaj projektuje się szkoły i przedszkola. Zobacz najciekawsze projekty!

Zrównoważone, ekologiczne, tworzone z naciskiem na bliskość natury i rozwój ich użytkowników, a niekiedy wchodzące w skład wielofunkcyjnych kompleksów, z sąsiadującą biblioteką, a nawet... lokalami usługowymi. Takie są współczesne szkoły i przedszkola  projektu polskich architektów. Przyglądamy się najciekawszym projektom.

REKLAMA

Ekologiczny zespół szkolno-przedszkolny w Krakowie przy ul. Obrońców Poczty Gdańskiej

Projekt: Horizone Studio

Architekci z Horizone Studio zaprojektowali nowoczesny i ekologiczny zespół szkolno-przedszkolny w Krakowie.

Budynek szkoły zaprojektowany został w taki sposób, aby mógł pomieścić dwie prywatne placówki oświaty o wysokim standardzie, tj. szkołę średnią i szkołę podstawową. Dwa segmenty szkoły rozplanowano funkcjonalnie symetrycznie, oddzielając je od siebie, co pozwala na ich niezależne funkcjonowanie. Jedyną strefą współdzieloną przez obydwie części jest wbudowana sala gimnastyczna. Podczas prac projektowych architekci brali pod uwagę szereg aspektów, takich jak: najkorzystniejszy układ funkcjonalny, eskpozycję działki i warunki nasłonecznienia, walory widokowe, właściwe rozwiązania w zakresie komunikacji, powiązania z najbliższym otoczeniem oraz szereg rozwiązań proekologicznych.

Na poziomie drugiego piętra przewidziany został ogród, będący nie tylko uzupełnieniem projektowanej zieleni, ale przede wszystkim miejscem gdzie uczniowie będą mogli brać udział w zajęciach przyrodniczych oraz będą z bliska obserwować zastosowanie nowoczesnych rozwiązań ekologicznych, takich jak instalacja fotowoltaiczna, retencja wody deszczowej i wiele innych.
W osobnym, niezależnie funkcjonującym budynku przewidziane zostało przedszkole. Przy jego projekcie architekci postawili sobie za cel stworzenie architektury nie tylko w pełni funkcjonalnej ale przede wszystkim całkowicie przyjaznej dla jej najmłodszych użytkowników. Efektem ich pracy jest kompozycja architektoniczna przypominająca kompleks małych, niezależnych domków, których skala, forma i kolory mają nawiązać dialog z najmłodszymi dziećmi.

Przeczytaj także >> Najbardziej nowoczesna szkoła w Polsce powstała w Lublinie

Zielony projekt biblioteki i przedszkola przy ul. Asnyka w Józefowie

Projekt: pracownia Regio

Józefów, graniczące z Warszawą miasto w powiecie otwockim, wyłonił w lutym br. zwycięzcę konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej nowej siedziby biblioteki i przedszkola. I miejsce zdobyła warszawska pracownia architektoniczna Regio.

Architekci zaproponowali parterowy budynek przedszkola i piętrowy budynek biblioteki. Ten drugi, zgodnie z założeniami konkursu, ma w rzeczywistości łączyć w sobie cechy edukacyjno-kulturowe, z przestrzenią do pracy twórczej, spotkań towarzyskich (kawiarnia) i cooworkingu. W parku otaczającym obiekt projektant przewidział kilka stref: zabaw, edukacyjnej oraz sensorycznej. Projekt, oprócz miejsc parkingowych dla samochodów i rowerów, przewiduje również stację ładowania samochodów elektrycznych.

Budynki zostały zaprojektowane z dużą troską o środowisko. Zarówno przedszkole jak i biblioteka mają zielone dachy, a powierzchnia biologicznie czynna obiektu wynosi aż 82%. Bryły umożliwiają pasywne zyski ciepła i zminimalizowanie strat energetycznych, a wśród proponowanych materiałów znalazły się pochodzące z recyklingu oraz takie, przy których produkcji ogranicza się powstawanie odpadów. W otoczeniu zaproponowano zastosowanie gatunków rodzimych, dostosowanych do siedliska, w szczególności roślin wykazujących pożytek dla drobnych ssaków, ptaków oraz zapylaczy.

Budynek wielofunkcyjny z przedszkolem i funkcją usługową

Projekt: pracownia Struktura

W Gorzowie Wielkopolskim powstanie specyficzny mixed-use, kryjący w sobie dwie funkcje: usługową oraz przedszkola. W części usługowej znajdować się będą pomieszczenia do wynajęcia, w których będzie można urządzić biura, sklepy czy np. salony medyczne. Z kolei samo przedszkole wyposażone będzie we własną kuchnię zlokalizowaną na piętrze. Za projekt odpowiada pracownia Struktura.

Budynek charakteryzuje odważna, wyrazista bryła o zdecydowanym kształcie i ostrych liniach oraz asymetrycznych podziałach na wykonanych ze spieków kwarcowych różnokolorowych fasadach. Uwagę przyciąga również charakterystyczne „cofnięcie” frontowych fasad w miejscach montażu wielkoformatowych przeszkleń, które dodatkowo dodaje bryle dynamiki. Jak przyznaje autor projektu, zależało mu na stworzeniu architektury „z charakterem”.

Jednym z nietypowym rozwiązań była również kuchnia, należąca do przedszkola, tutaj usytuowana, niestandardowo, na piętrze. Inwestor miał doświadczenie z podobną organizacją przestrzeni w przedszkolu i bardzo chwalił sobie to rozwiązanie, postanowił zatem wprowadzić je również do powstającego budynku. – Zaprojektowanie dostarczenia składników spożywczych oraz zgodnego z wymaganiami sanepidu odbiorem odpadów to było nie lada wyzwanie projektowe, ale daliśmy radę – relacjonuje Łukasz Lewandowski z pracowni Struktura. Wokół budynku powstać ma własny ogród z zielenią oraz elementami placu zabaw dla najmłodszych.

Przedszkole neutralne klimatycznie

Projekt: WXCA

Pracownia WXCA zajęła III miejsce oraz otrzymała wyróżnienie specjalne za rozwiązania neutralne klimatycznie w konkursie na koncepcję energoefektywnego przedszkola wraz z zagospodarowaniem terenu organizowanym przez gminę Michałowice przy współpracy Oddziału Warszawskiego SARP.

Architekci postawili na materiały o ujemnej lub zerowej emisji dwutlenku węgla (jak drewno, glina czy wspomniany beton konopny), efektywny układ funkcjonalno–przestrzenny wykorzystujący orientację na kierunki świata i tym samym światło dzienne, a także maksymalizację pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł czy zagospodarowanie terenu z troską o bioróżnorodność.

Budynek w konsekwentny i świadomy sposób orientuje sale dydaktyczne bezpośrednio na południe, co pozwala na idealne ich doświetlenie. Pozostałe funkcje, które nie potrzebują światła dziennego, umiejscowione są po stronie północnej. Przedszkole mimo dwóch przenikających się modułów, tworzy zwartą bryłę. Charakterystycznym elementem wnętrza staje się rzeźbiona kolumna, która wyznacza centrum połączenia dwóch części obiektu i symbolicznie rozdziela część centralną od dydaktycznej dla najmłodszych.

Bryła tworzy naturalny podział na cztery strefy, z których każda odgrywa inną rolę pro-ekologiczną. Od strony północnej znajduje się gęsto porośnięty obszar bioróżnorodności, który pozbawiony będzie ingerencji człowieka. Od strony południowej zasadzone zostaną drzewa liściaste, które będą dawać naturalny cień latem, a zimą, po opadnięciu liści, nie będą blokować dostępu światła naturalnego. Od strony północno-wschodniej rosnąć będą drzewa iglaste i bluszcze chroniące przed wiatrem o każdej porze roku.

Dla zwiększenia efektywności energetycznej budynku niemal 70% dachu wyposażone jest w odnawialne źródła energii, a pozostałe połacie pokryto zielenią ekstensywną.

Szkoła specjalna w Żorach na os. Pawlikowskiego

Projekt: Toprojekt

Koncepcja budynku szkoły powstała z potrzeby poprawy warunków funkcjonowania istniejącej szkoły z oddziałem przedszkolnym, poprawę warunków nauczania oraz dostosowanie szkoły do potrzeb związanych z opieką nad osobami z niepełnosprawnościami. Głównym założeniem było powiększenie przestrzeni o wyspecjalizowane pomieszczenia dydaktyczne i zaplecze pedagogiczne szkoły specjalnej wraz z sala gimnastyczną oraz połączenie nowej funkcji obiektu z budynkami istniejącymi na działce – Przedszkola nr 23 im. L. Krzemienieckiej i Szkoły Specjalnej nr 22–aby umożliwić bezpośredni dostęp wszystkich uczniów do sali gimnastycznej.

Nowo projektowana przestrzeń będzie jednocześnie miejscem przebywania uczniów z lekką oraz umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. Możliwość występowania konfliktów między tymi grupami uczniów, związana z ich odmienną niepełnosprawnością, w tym często trudnością porozumienia się między sobą, przyczyniła się do powstania trzech stref funkcjonalnych: sale dydaktyczne dla uczniów z lekkim upośledzeniem psychicznym, sale dydaktyczne dla uczniów z umiarkowanym upośledzeniem psychicznym oraz część współdzieloną, w tym jadalnię, salę gimnastyczną oraz pomieszczenia specjalistyczne, stanowiącą jednocześnie bufor pomiędzy uczniami. Korzystanie z pomieszczeń w strefie środkowej (buforu) odbywa się pod stałą kontrolą opiekunów. Dostęp jest regulowany poprzez zamykanie korytarzy w celu ograniczenia kontaktu uczniów z różnym stopniem upośledzenia.

Pomysł stworzenia bryły, będącej łącznikiem, pozwolił na bliskie i praktycznie bezpośrednie połączenie obu istniejących budynków, dodatkowo wyposażając przestrzeń pomiędzy nimi w elementy tworzące część wspólną. W dalszej części znajdują się sale dydaktyczne przedzielone atrium, dzięki którym są dobrze doświetlone, mają bliski kontakt z naturą.

Elementy zieleni w formie wewnętrznych dziedzińców oraz zewnętrznych tarasów, dzielą sale dydaktyczne, doświetlają pomieszczenia oraz pełnią funkcję terapeutyczną, tworząc ogrody sensoryczne, dostępne bezpośrednio z sal, wydzielone indywidualnie dla poszczególnych stref.

Zrównoważony zespół szkolno-przedszkolny wśród zieleni w Warszawie

Projekt: M.O.C Architekci

Architekci z pracowni M.O.C Architekci zdobyli wyróżnienie w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej budynku szkoły podstawowej na warszawskiej Białołęce. Ich projekt zakładał budowę samodzielnego zespołu szkolno-przedszkolnego.

Budynek zespołu zaprojektowano jako połączenie trzech wzajemnie przenikających się brył, wykończonych innymi materiałami elewacyjnymi. Każda z nich odpowiada odrębnej części funkcjonalnej – najniższa tworzy blok przedszkolny, pośrednia szkolny a najwyższa część sportową. Całość spina ażurowa konstrukcja podcienia, która jednocześnie zapewnia zadaszenie nad zewnętrznymi ciągami komunikacji oraz stanowi ochronę przeciwsłoneczną dla sal dydaktycznych.

W projekcie przewidziano wyizolowaną strefę nauki i rekreacji dla dzieci, pogrążoną w gęstej istniejącej zieleni. W głębi działki architekci przewidzieli kompozycję ścieżek prowadzących do stanowisk warsztatowych, ogródków doświadczalnych, zielonych klas i strefy różnorodności biologicznej. Obszar ten z założenia miał być przekształcony w minimalnym stopniu, tak by zachować jego przyrodnicze walory.

Budynek został zaprojektowany jako przykład zrównoważonego budownictwa proekologicznego. Na dachu zaplanowano instalację fotowoltaiczną i solarną, sam dach zaprojektowano jako zielony dach retencyjny, umożliwiający retencję deszczówki (w projekcie przewidziano także powierzchniowe zbiorniki retencyjne). Zwarta bryła budynku miała chronić przed stratami ciepła, a duże okna zapewniać oświetlenie pomieszczeń wewnątrz budynku naturalnym światłem - z kolei przewidziane podcienia miały ograniczać ryzyko przegrzewania wnętrz.

Sensoryczne przedszkole z uprawami na dachu

Projekt: Wiktoria Sawicka

Projekt przedszkola autorstwa Wiktorii Sawickiej był jednocześnie jej pracą zaliczeniową powstałą w ramach kursu Projektowania usług podstawowych w mieście (pod opieką dr inż. arch. Anny Berbesz z Katedry Projektowania Architektoniczno-Konstrukcyjnego). Zajął także pierwsze miejsce w kategorii Young Power konkursu Tubądzin Design Awards.

Budynek w kształcie znaku nieskończoności zapewniałby dzieciom otwartość i bezpieczeństwo. Jak podkreśla autorka, nieskończoność nie byłaby pozorna, bowiem środkowa część budynku miałaby przesuwne szklane drzwi umożliwiające przedszkolakom swobodny ruch, który – dzięki otwartej komunikacji wewnętrznej – byłby także zapewniony wewnątrz budynku. – Zaspokojenie „głodu ruchu” dzieci było dla mnie bardzo ważnym aspektem projektowym – podkreśla autorka. Autorka projektu zaproponowała wykorzystanie naturalnych materiałów, m.in. drewna, zarówno we wnętrzu, jak i na elewacji budynku. Zaprojektowała także zielony dach z uprawami, przy których mogłyby pomagać dzieci, oraz zielone podwórko z placem zabaw. Wewnątrz przedszkola duże przeszklenia zapewniałyby naturalne światło i łączyły je z otoczeniem.

Studentka zaproponowała wykorzystanie naturalnych materiałów, m.in. drewna, zarówno we wnętrzu, jak i na elewacji budynku. Zaprojektowała także zielony dach z uprawami, przy których mogłyby pomagać dzieci, oraz zielone podwórko z placem zabaw. Wewnątrz przedszkola duże przeszklenia zapewniałyby naturalne światło i łączyły je z otoczeniem. – Działka pod projektowany budynek dawałaby bliskość lasu, natury, a przedszkole wpasowałoby się w środowisko naturalne z poszanowaniem rosnących na działce drzew – opowiada Sawicka. - Sam budynek wykorzystywałby technologie ekologiczne, m.in. panele fotowoltaiczne, i zaprojektowałam go jako budynek pasywny.

Myślą przewodnią projektu było wspieranie przedszkolaków w rozwoju zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, smaku, równowagi i percepcji. Dlatego zaprojektowała cztery sale sensoryczne (dla czterech grup przedszkolnych). Każda skupiałaby się na wspomaganiu rozwoju innych zmysłów.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie