REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 24 lis 2017 12:59
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Koncepcja 1, źródło: Magdalena Federowicz-Boule
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje
Tak może wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. Oto dwie niezwykłe koncepcje

Lublin zyska nowy dworzec autobusowy. Zespół projektowy firmy D+M Architects przedstawił miastu dwie koncepcje, które do 6 grudnia czekają na opinie mieszkańców. Po tym czasie Urząd Miasta wybierze zwycięski wariant. Poznajcie założenia obu z nich.

REKLAMA

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne - główne założenia

W ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zostaną przebudowane istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum Lublina. Zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowo projektowaną zielenią i małą architekturą zyskają m.in. ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja, oraz Pocztowa.

Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma również plac Dworcowy, który po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. W rejonie ZCK wybudowany zostanie również układ nowych dróg przewidzianych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, które usprawnią  ruch i komunikację nowego Dworca Metropolitalnego oraz samego centrum Lublina m.in. terenów ekspozycyjnych „Targi Lublin”.

Założeniem projektantów dla obu przedstawionych koncepcji jest potrzeba przyrodniczej odnowy tej części miasta i zbudowania przestrzeni publicznych z zastosowaniem architektury ujawniającej wartość kulturową miejsca oraz zaakcentowania przestrzeni centralnej, jaką jest plac Dworcowy z historycznym budynkiem dworca kolejowego.

Każda z koncepcji to próba stworzenia formy otwartej jako przestrzeni „otwartej” i przyjaznej dla człowieka, gdzie atmosferę miejsca budują detale małej architektury takie jak: ławki, rośliny, oświetlenie, identyfikacja wizualna.

Koncepcja 1

W ramach ZCK zaproponowano: 

· 86 stanowisk autobusowych, w tym: 50 dla komunikacji zamiejskiej, 16 dla komunikacji miejskiej i 20 dla komunikacji zamiejskiej z okresem oczekiwania do 15 min,

· po 1 stanowisku dla komunikacji miejskiej – autobus rozpoczynający trasę i autobus kończący trasę – wysadzający pasażerów,

· 1 stanowisko dla komunikacji zamiejskiej dla autobusów wysadzających pasażerów.

W ramach zajezdni dla komunikacji zamiejskiej i dalekobieżnej zaprojektowano 63 miejsca postojowe dla autobusów i 78 miejsc postojowych dla mikrobusów.

Koncepcja ta zakłada zachowanie połączeń drogowych w rejonie ronda Sportowców oraz dopuszcza ruch kołowy tylko dla transportu publicznego i pojazdów uprzywilejowanych na placu Dworcowym. Wprowadzenie ruchu autobusowego służy zintegrowaniu komunikacji pomiędzy dworcem kolejowym a autobusowym z jednoczesną szkodą dla formalnej promenady pieszej łączącej oba obiekty. W tej koncepcji placu dworcowego to „ostre linie” wytyczające główne arterie piesze i kołowe, rowerowe oraz zielone przestrzenie publiczne, które mają swoja kontynuację na dachu nowego dworca autobusowego.

Sama bryła dworca autobusowego to 15 filarów o konstrukcji wspornikowej ustawionych w 3 rzędach po 5 w każdym, których forma jest odpowiedzią na transformacji panametrycznej winorośli połączone świetlikami. Budynek jest 2 kondygnacyjny z rozbudowaną funkcją publiczną o informację turystyczną i punkt promocji miasta i rejonu lubelskie z użytkowym dachem zielonym otwartym dla pasażerów i mieszkańców.

Główne parametry:

Powierzchnia użytkowa budynku – 1,8 tys. mkw.

Powierzchnia użytkowa dachu – 590 mkw.

Powierzchnia użytkowa parkingu – 6 710 mkw.

Ilość miejsc parkingowych – ok. 185 i 6 miejsc postojowych w ramach postoju taxi

Koncepcja 2

W ramach ZCK zaproponowano: 

· 74 stanowiska autobusowe, w tym: 48 dla komunikacji zamiejskiej, 2 podwójne dla komunikacji miejskiej i 22 dla komunikacji zamiejskiej z okresem oczekiwania do 15 min,

· 9 stanowisk dla komunikacji miejskiej – autobus rozpoczynające trasę i 1 stanowisko dla autobusu kończącego trasę – wysadzający pasażerów,

·1 podwójne stanowisko dla komunikacji zamiejskiej dla autobusów wysadzających pasażerów.

W ramach zajezdni dla komunikacji zamiejskiej i dalekobieżnej zaprojektowano 63 miejsca postojowe dla autobusów i 50 miejsc postojowych dla mikrobusów.

Koncepcja ta całkowicie zmienia organizację połączeń drogowych zarówno w rejonie ronda Sportowców jak i  placu Dworcowym. Rondo Sportowców rozbudowane zostało o przyszłe połączenie północnej i południowej części miast poprzez tunel pod torami. Natomiast plac Dworcowy pełni funkcję otwartej przestrzeni „zwróconej” dla ruchu pieszego.  

Przestrzeń placu zaprojektowano jako dwukrzywiznową o łagodnych liniach, przez co przyjazną i włączającą dla człowieka.

Budynek dworca został zaprojektowany w postaci podwójnej bryły, której główna część zewnętrzna konstrukcyjna jest kształtowana panametrycznie jako przekrycie w postaci przestrzennej kratownicy opartej na czterech słupach żelbetowych z głowicami stalowymi, rozgałęzionymi w sposób umożliwiający podparcie rusztu przekrycia. Część wewnętrzna to szklany kubik mieszczący dwie wydzielone od siebie funkcje: obsługi pasażera i biurową zamknięte w „otwartej” przestrzeni hali dworcowej.

Główne parametry:

Powierzchnia użytkowa budynku – 1 350 mkw.

Powierzchnia użytkowa parkingu – 6 293 mkw.

Ilość miejsc parkingowych – ok. 178 i 8 miejsc postojowych w ramach postoju taxi

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie