REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Tak wyglądają nowe małopolskie dworce

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 03 lis 2021 14:44
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Stacja Sterkowiec, fot. mat. pras.
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce
Tak wyglądają nowe małopolskie dworce

Biadoliny Szlacheckie i Sterkowiec – to dwa nowe obiekty zrealizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, które zostały otwarte dla podróżnych. To kolejne wybudowane od podstaw w pełni nowoczesne dworce PKP.

REKLAMA

Budowy obydwóch dworców rozpoczęły się pod koniec lata ubiegłego roku. Wtedy też wyburzono wysłużone obiekty, a w ich miejsce w nieco ponad rok wzniesiono dwa typowe Innowacyjne Dworce Systemowe. Obydwa zostały wybudowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinach odznaczają się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Dworzec w Sterkowcu jest budynkiem większym. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą lepszy dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Natomiast wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone jest w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal na wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rowery przy jedenastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

Dworzec w Biadolinach Szlacheckich jest mniejszy. Pod wiatą zlokalizowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą znalazły się również pomieszczenie toalet, stojaki rowerowe i stacja naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach.

– Otwarcie dworców w Sterkowcu i Biadolinach Szlacheckich to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy powiatu brzeskiego zasługują na dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne, wybudowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki, staną się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją do Krakowa i Tarnowa. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Kolejne nowe dworce, otwarte tym razem w województwie małopolskim, to dowód na to, że polska kolej się zmienia i staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla innych środków transportu, zwłaszcza że modernizowane są inne elementy infrastruktury, takie jak stacje czy linie kolejowe, a do tego również tabor kolejowy – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Dworce w Sterkowcu i Biadolinach zostały w dofinansowane z Funduszy Europejskich i pieniędzy krajowych. Nowe dworce zapewnią podróżnym bezpieczeństwo, zwiększą komfort oraz podniosą jakość obsługi pasażerów poprzez monitoring wizyjny, wydzielone strefy oraz szeroko pojętą dostępność dla wszystkich podróżnych, w tym dla osób ze szczególnymi potrzebami – powiedział Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

– W ubiegłym roku otworzyliśmy dla podróżnych pierwszy dworzec w województwie małopolskim, zrealizowany w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dziś otwieramy dwa kolejne – w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu, które są odpowiednio 9. i 10. obiektem wybudowanymi w tej formule, w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych. Do końca 2023 roku powstanie ich w całej Polsce prawie czterdzieści – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Dzięki sfinansowanemu przez Unię Europejską w kwocie ponad 400 milionów złotych Programu Inwestycji Dworcowych mieszkańcy dwóch kolejnych miejscowości w województwie małopolskim stają beneficjentami europejskiej idei solidarności, którą uosabia Polityka Spójności. Dla wielu mieszkańców miejscowości powiatowych i gminnych transport kolejowy jest jedynym środkiem transportu do pracy czy też do szkoły. Poprzez realizację projektów takich jak rewitalizacja dworców w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu przyczyniamy się do poprawy jakości codziennego życia mieszkańców tych miejscowości i mam również nadzieję, iż zachęcimy coraz więcej osób do wyboru transportu kolejowego jako głównego środka lokomocji – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

– Pozyskiwane z udziałem CUPT środki unijne w tak szybkim czasie znajdują swoje realne odzwierciedlenie w postaci uruchamianych obiektów, poprawiających stan polskich kolei. W nieco ponad rok udało się zrealizować te dwa przydatne i nowoczesne projekty, które z pewnością docenią podróżni. Dworce Biadoliny Szlacheckie i Sterkowiec, w wydarzeniu otwarcia których dzisiaj uczestniczymy, są całkowicie nowymi obiektami dofinansowanymi ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ale, na pewno, nie zamykają listy obiektów dofinansowanych z UE – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe dworce w Sterkowcu i Biadolinach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej, gdyż posiadają wiele udogodnień – m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz, a także tablice dotykowe z planami obiektów.

Na nowych dworcach wdrożono szereg rozwiązań proekologicznych i zadbano o zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom. Budynki wyposażono w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ekologiczne, bo energooszczędne jest również oświetlenie. Dodatkowo na dachu dworca w Sterkowcu zamontowano panele fotowoltaiczne do produkcji „zielonej energii”, system odzysku wody deszczowej (jest ona używana do spłukiwania toalet) oraz pompę ciepła do wspomagania ogrzewania obiektu. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach i ich otoczeniu zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania
i napadu.  

Dzięki inwestycjom zmieniło się również bezpośrednie otoczenie dworców. W Biadolinach uporządkowano tereny zielone oraz wykonano nową nawierzchnię dróg, chodników oraz parking na około czterdzieści miejsc. Podobny zakres objął dworzec w Sterkowcu, z tym że w tej lokalizacji zaplanowano przy dworcu jedynie miejsca postojowe typu kiss&ride oraz dla osób z niepełnosprawnościami.

Budowa nowych dworców w Biadolinach i Sterkowcu kosztowała odpowiednio 4,3 mln zł i 4,8 mln zł brutto. Obiekty były realizowane w formule „Projektuj i buduj” na zlecenie PKP S.A. przez konsorcjum firm Heli Factor sp. z o. o. i MERX sp. z o.o.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie