Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zaprezentował film, w którym pokazuje jak zmienią się Aleje Jerozolimskie w przeciągu najbliższych lat. Wszystko wygląda na to, że warszawiaków czeka prawdziwa rewolucja.
Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości 3 metrów po obu stronach. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania. Pojawią się też zielone nasadzenia.
Projekt nowych Al. Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Docelowo zamiast ronda Dmowskiego i rodna de Gaulle’a powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. W obu lokalizacjach pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
W listopadzie 2021 r. Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z katowicką firmą Meritum Projekt. Zaproponowany nowy wygląd Al. Jerozolimskich będzie znany po 30 miesiącach. Tyle czasu ma Meritum Projekt, by sporządzić projekt. Znacznie wcześniej, bo już po 16 miesiącach wykonawca przedstawi dokumentację dla części objętej pracami PKP PLK - od ul. Poznańskiej do ronda de Gaulle’a.
Od maja 2022 r., po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat, przechodząc przez centrum Warszawy nie trzeba schodzić do podziemi. W okolicach ronda pojawiła się również nowa zieleń i przejazdy dla rowerzystów.
Wokół ronda Dmowskiego działają cztery nowe przejścia dla pieszych - którymi można łatwo wejść na wydłużone i poszerzone przystanki tramwajowe oraz trzy przejazdy rowerowe. Wokół ronda i na jego płycie posadzono aż 2/3 hektara zieleni, w tym 56 drzew.
Zielona Marszałkowska to kolejna inwestycja w ramach programu Nowe Centrum Warszawy, który ma przekształcić Śródmieście w dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. W czerwcu 2021 r. rozstrzygnięto konkurs na projektowanie przebudowy i rozmieszczenia zieleni na ul. Marszałkowskiej. Projekt fragmentu ul. Marszałkowskiej między pl. Konstytucji a ul. Nowogrodzką przygotuje Polska Inżynieria z Warszawy, zaś rozmieszczenie zieleni od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zaprojektuje Kom-projekt z Makowa Mazowieckiego.
Koncepcja „Zielona Marszałkowska” zakłada więcej zieleni, m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem - nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie. Ulica Marszałkowska stanie się znacznie przyjazna. Zmiany usprawnią poruszanie się pieszym i rowerzystom. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy ulicach Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, a dalej, aż do pl. Bankowego, po jej zachodniej stronie. Dodatkowo zostaną wskazane lokalizacje ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Właściciel, Architekt, Urbanista Konior Studio
założyciel Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz
prezes, architekt Arch-Deco
Architekt-Partner i Członek Zarządu APA Wojciechowski Architekci
Architekt - Partner APA Wojciechowski Sp. z o.o.
członek zarządu MODO Architektura