To jedna z najnowocześniejszych szkół w Polsce



Propertydesign.pl - 05-09-2017 10:17


Automatyczna kontrola temperatury i regulacja poziomu oświetlenia, odzyskiwanie ciepła, ogniwa fotowoltaiczne i czujniki ruchu – to tylko część rozwiązań zainstalowanych w szkole podstawowej w Żukowie (woj. zachodniopomorskie).

Ten innowacyjny projekt, wykorzystujący energooszczędne i inteligentne rozwiązania, plasuje szkołę w czołówce najnowocześniejszych placówek edukacyjnych w Polsce. Korzyści odczują przede wszystkim uczniowie, którzy już w nowym roku szkolnym będą spędzać czas w warunkach idealnie przystosowanych do nauki.

W ramach projektu realizowanego przez firmę Inlogic w budynku szkolnym zainstalowano całą gamę rozwiązań automatyki budynkowej, która pozwoli w efektywny oraz łatwy sposób kontrolować poziom oświetlenia i klimatyzacji, a także wentylację z możliwością odzyskiwania ciepła. Wszystkie rozwiązania opierają się na produktach ABB, którymi steruje system automatyki ABB i-bus KNX.

– W Polsce wciąż za mało obiektów publicznych wykorzystuje zaawansowane możliwości automatyki budynkowej. Ta szkoła jest wyjątkowa, ponieważ została wyposażona w otwarty międzynarodowy standard KNX, cieszący się uznaniem na całym świecie. Inteligentny system, którego zaletą jest prostota i bezawaryjność, będzie pracował według określonego harmonogramu szkoły. Dostęp do zarządzania całością systemu będzie miał dyrektor szkoły, aczkolwiek codzienne funkcje nie będą potrzebować dodatkowego sterowania – mówi Tomasz Wieczorek, prezes spółki Inlogic.

Każde z pomieszczeń w szkole podstawowej w Żukowie zostało wyposażone w automatyczny system sterowania klimatem, co pozwoli przygotować optymalne warunki do zajęć na podstawie planu lekcyjnego. W salach ustawiono trzy tryby temperatury: komfort, wakacyjny i przeciwzamrożeniowy. Tryby będą uruchamiać się w zależności od planowanych zajęć i warunków atmosferycznych. Gdy w jednym miejscu okna lub drzwi zostaną otwarte, ogrzewanie wyłączy się lub zmniejszy dostawę ciepła z centralnego systemu ogrzewania. W czasie ferii zimowych i przerw świątecznych, gdy nie będzie w szkole uczniów przez dłuższy czas, instalacja grzewcza automatycznie obniży poziom temperatury.

– Placówki edukacyjne są doskonałym miejscem dla zastosowania rozwiązań inteligentnej automatyki budynkowej. Ustawienie optymalnej temperatury i oświetlenia pomoże uczniom się skupić i efektywnie pracować. To także idealne rozwiązanie ze względu na możliwość dostosowania wszelkich parametrów do planu lekcyjnego – tłumaczy Łukasz Będziński z Dywizji Produktów i Systemów Elektryfikacji ABB w Polsce.

– We wszystkich pomieszczeniach oraz ciągach komunikacyjnych zamontowano czujniki obecności, które włączają odpowiednie oświetlenie po wykryciu ruchu w budynku. Mają być niezawodnym drogowskazem w ciemności. Ponadto wszystkie czujki obecności wyposażono w termostat, dzięki któremu możliwy jest pomiar temperatury i jej automatyczna korekcja – dodaje Tomasz Wieczorek.

System KNX kontroluje także lampy w hali sportowej. Oświetlenie zewnętrznego terenu szkoły i elewacji sterowane jest przez zegar astronomiczny, który łączy się przez system KNX i w ten sposób „obsługuje” oświetlenie. Automatycznie sterowana jest również wentylacja w budynku, temperatura podgrzewania wody, a także stan klap przeciwpożarowych w kanałach wentylacyjnych. Natomiast ruchome żaluzje fasadowe dostosowują się do warunków oświetleniowych na zewnątrz. Dzięki nim budynek chroniony jest przed nadmiernym nasłonecznieniem, a poziom hałasu dobiegający z zewnątrz zmniejsza się.

Na dachu szkoły zainstalowano także ogniwa fotowoltaiczne generujące dodatkową energię elektryczną, której przepływ kontrolują inwertery ABB. Dzięki przetwarzaniu światła słonecznego w energię elektryczną, szkoła będzie mogła produkować elektryczność na własne potrzeby.

- Ta realizacja doskonale pokazuje możliwości tworzenia z produktów ABB zintegrowanych systemów automatyki budynkowej, czyniąc obiekt inteligentnym i energooszczędnym. Wierzymy, że szkoła w Żukowie przetrze szlak innym placówkom edukacyjnym w kraju, demonstrując, że innowacyjne i nowoczesne rozwiązania służą przede wszystkim samym uczniom – podsumowuje Łukasz Będziński.

Rozpoczęty w grudniu 2016 roku projekt zakończył się z końcem sierpnia tego roku. Oznacza to, że w nowym roku szkolnym uczniowie oraz kadra nauczycielska mogą korzystać ze wszystkich zastosowanych rozwiązań.