REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 30 sie 2022 10:55
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
Trasa Łagiewnicka w Krakowie, fot. Budimex
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona
To najważniejsza inwestycja Krakowa od lat. Budowa właśnie zakończona

Budowa Trasy Łagiewnickiej została zakończona. To jedna z najważniejszych inwestycji miasta Krakowa. W ramach kontraktu o wartości ok. 680 mln zł, oddano do użytku 3,5-kilmetrową trasę. Prace budowlane Budimex rozpoczął w lipcu 2018 i trwały do czerwca 2022 roku.

REKLAMA

  • Wartość kontraktu wyniosła 680 mln zł.
  • Na budowie pracowało w szczytowych okresach ok. 450 osób oraz 160 jednostek sprzętowych.
  • Inwestycja zrealizowana w formule Projektuj i Buduj.

Umowę ze spółką Trasa Łagiewnicka SA konsorcjum w składzie Budimex i Ferrovial Construction podpisało 17 marca 2017 roku. Zakres prac obejmował zaprojektowanie i wybudowanie ciągu komunikacyjnego od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ważną częścią inwestycji było przygotowanie linii tramwajowej, która połączy osiedle Kurdwanów z ulicą Zakopiańską. Inwestor zawarł umowy na finansowanie projektu z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego.

Tunel, mosty, zmieniony brzeg rzeki

Ponad 2 km, czyli większość wybudowanej 3,5 km drogi została poprowadzona w tunelach, z których najdłuższy ma ponad 700 metrów i jest zlokalizowany pomiędzy Sanktuarium Jana Pawła II a Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Ponadto powstały nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki. Zmieniono też bieg koryta rzeki Wilgi oraz przebieg pobliskiej linii kolejowej Kraków-Skawina. Wzdłuż całej inwestycji zbudowano ścieżki rowerowe, a od ulicy Turowicza do Zakopiańskiej nową linię tramwajową. Nad tunelami, w okolicy ulicy Zbrojarzy, utworzono tereny rekreacyjne, m.in. skatepark, boiska i place zabaw.

Trasa Łagiewnicka: Nad tunelami, w okolicy ulicy Zbrojarzy, utworzono tereny rekreacyjne, m.in. skatepark, boiska i place zabaw, fot. mat. Budimex
Trasa Łagiewnicka: Nad tunelami, w okolicy ulicy Zbrojarzy, utworzono tereny rekreacyjne, m.in. skatepark, boiska i place zabaw, fot. mat. Budimex

Budowa Trasy Łagiewnickiej wymagała kompleksowej przebudowy silnie zurbanizowanego terenu w rejonie ul. Zakopiańskiej. W tym miejscu trasa przecina jedną z głównych arterii wylotowych do Krakowa oraz linię kolejową nr 94. Na obu drogach konieczne było stałe utrzymanie ruchu. Dodatkowo przez ten obszar przepływa także rzeka Wilga.

Roboty prowadzone były wieloetapowo. W pierwszej kolejności wykonywano odcinkowo obiekty niezbędne do przełożenia biegu rzeki do nowego, zmienionego koryta. Wymagało to również budowy tymczasowego toru kolejowego wraz z przeprawą przez rzekę dla pociągów. Po „przełożeniu rzeki” możliwa była kontynuacja prac przy odcinkach tuneli drogowych i tramwajowych będących wcześniej w kolizji, a następnie odtworzenie na ich stropie linii kolejowej w docelowym przebiegu – mówi Cezary Łysenko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex.

Prace przy budowie były przerywane przez silne opady deszczu i wylania rzeki Wilgi. - Największe z nich miało miejsce w sierpniu 2021 roku. Wilga wystąpiła z koryta i zalała część placu budowy Trasy Łagiewnickiej, gdy obwałowania rzeki nie były jeszcze ukończone. Po wznowieniu prac udało nam się podwyższyć wał rzeki i wykonać dodatkowe zabezpieczenia, co zminimalizowało ryzyko zalania trasy – dodaje Cezary Łysenko.

Nowa linia tramwajowa

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstała też nowa linia tramwajowa o długości ok. 1,7 km. Na odcinku ok. 700 m tramwaje będą przejeżdżać w tunelu. Nowa infrastruktura tramwajowa usprawni system miejskiej komunikacji zbiorowej i poprawi warunki życia mieszkańców południowych dzielnic Krakowa.

Trasa Łagiewnicka - to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa w ostatnich latach, fot. Budimex
Trasa Łagiewnicka - to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa w ostatnich latach, fot. Budimex

Uważam, że budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najbardziej skomplikowanych inżyniersko kontraktów realizowanych przez Budimex. Inwestycja wymagała współdziałania specjalistów wielu branż z zakresu budownictwa. W szczytowym momencie realizacji, na placu budowy działało jednocześnie ok. 450 osób oraz 160 jednostek sprzętowych. Koordynacja takiego zespołu była dużym wyzwaniem - podsumowuje Cezary Łysenko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex.

Realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Nowy trakt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa i usprawni międzydzielnicowy ruch drogowy, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie