REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Tomasz Kalitko stworzył mural w CH Factory w Luboniu

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 20 paź 2022 13:04
Tomasz Kalitko stworzył mural w CH Factory w Luboniu
Mural autorstwa prof. Tomasza Kalitko, fot. mat. prasowe Neinver
Tomasz Kalitko stworzył mural w CH Factory w Luboniu
Tomasz Kalitko stworzył mural w CH Factory w Luboniu
Tomasz Kalitko stworzył mural w CH Factory w Luboniu

W outlecie Factory Poznań powstał mural, którzy łączy dwa z pozoru odległe światy – galerię sztuki i świątynię zakupów. Jego autorem jest prof. Tomasz Kalitko.

REKLAMA

  • W outlecie Factory w podpoznańskim Luboniu powstał wielkoformatowy mural obrazujący codzienne życie mieszkańców.
  • Jego autorem jest prof. Tomasz Kalitko - artysta plastyk, muzyk i dziekan na Uniwersytecie Artystycznym im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
  • Podobne prace stworzył już w wielu krajach na świecie.
  • Mural wpisuje się w koncepcję wychodzenia artystów do przestrzeni publicznych, dając przechodniom, czy w tym przypadku klientom outletu, szansę na chwilę refleksji i obcowania ze sztuką.

Opowieść o zwyczajnym życiu

Mural przedstawia zwyczajną sobotę w mieście, tworząc opowieść o ludziach, którzy w wolnym czasie poszukują swojego sposobu na jego wykorzystanie. Część z nich uprawia sport, inni grają na instrumentach, jeżdżą na hulajnogach, czy spędzają czas z bliskimi spacerując i podziwiając otoczenie. Na twarzach postaci widać emocje - radość, śmiech, skupienie i pozytywną energię. To sylwetki ludzi niemal w każdym wieku, w których każdy może odnaleźć siebie.

Warto również wspomnieć, że wszystkie postaci przedstawione są na tle najbardziej charakterystycznego miejsca w Poznaniu jakim jest Stary Rynek. Mural został namalowany na parkingu podziemnym centrum.

Mural autorstwa prof. Tomasza Kalitko, fot. mat. prasowe Neinver
Mural autorstwa prof. Tomasza Kalitko, fot. mat. prasowe Neinver

Opowieść o zwyczajnym życiu ludzi to efekt formy malarskiej, którą Tomasz Kalitko rozwija w swojej twórczości. Jak podkreśla, ludźmi i miastem zajmuje się od czasu swojego dyplomu magisterskiego, a inspiracji poszukiwał na całym świecie, choć największy wpływ wywarł na nim czas spędzony w Nowym Jorku.

Sztuka w przestrzeniach publicznych

Mural w Factory wpisuje się w koncepcję wychodzenia artystów do przestrzeni publicznych, dając przechodniom, czy w tym przypadku klientom outletu, szansę na chwilę refleksji i obcowania ze sztuką. Podobne prace autorstwa poznańskiego artysty powstały już w przestrzeniach miejskich w Chicago, w Czechach, w hiszpańskiej Granadzie, a w Polsce m.in. w Gorzowie Wielkopolskim i właśnie w Luboniu. Kolejne realizacje planowane są w Nowym Jorku.

Wcześniej twórczynią kampanii, promującej sieć outletów Factory w Polsce pod nazwą „[RE] START YOUR LIFE”, była poznańska ilustratorka Kinga Offert, która wspólnie z artystami z sześciu krajów europejskich, gdzie obecne są outlety zarządzane przez Neinver, tworzyła oryginalną komunikację wizerunkową centrów.

– Ta inicjatywa jest niesamowita, ponieważ poprzez takie działanie Factory przybliża dwa odległe światy -  galerie sztuki i galerie handlowe. Wydaję mi się, że możliwość doświadczania sztuki podczas obecności w centrum handlowym jest niezwykle cenna dla klientów, bo wielu z nas nie jest stałymi bywalcami galerii sztuki. Wielkie dzięki za taką inicjatywę – mówi Tomasz Kalitko, twórca muralu, profesor i dziekan na poznańskim Uniwersytecie Artystycznym. 

– Inspiruje mnie miasto, ludzie w nim oraz narracja. Sposoby budowania narracji. Narracja linearna, szkatułkowa, symultaniczna. Te wszystkie sposoby opowiadania historii wymagają użycia innej formy malarskiej, co za tym idzie głębokiego namysłu. I tak powstawał również mural w Factory – wyjaśnia Tomasz Kalitko. 

– Cieszymy się, że kolejny raz mamy okazję współpracy z cenionym artystą, który wprowadza sztukę do przestrzeni komercyjnych outletów Factory, a temat jego pracy i forma malarska mają szansę dobrze wpisać się w oczekiwania i wrażliwość naszych klientów w każdym wieku – mówi Agata Chudzińska, koordynator marketingu w Factory Poznań z Neinver, zarządcy największej sieci outletów w Polsce. 

– Factory to nie tylko miejsce atrakcyjnych marek w dobrych cenach, ale komfortowa przestrzeń zakupów i spędzania wolnego czasu. Jak pokazują nasze badania i doświadczenia naszych klientów, obecność w outlecie jest dla nich źródłem przyjemności, wynikającej zarówno z poszukiwania okazji w salonach naszego centrum, jak i przyjemnych, funkcjonalnych wnętrz, możliwości relaksu i korzystania z szeregu funkcji dodatkowych – wyjaśnia Agata Chudzińska.

Mural autorstwa Tomasza Kalitko w Factory zajął powierzchnię około 100 m² i można go oglądać w dowolnej porze otwarcia outletu, od poniedziałku do piątku od godz. 10.00 do 21.00, w soboty od godz. 9.00 do 21.00, a w niedziele handlowe od godz. 9.00 do 20.00.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie