REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

TOP: Architektura pisana muzyką. Oto najpiękniejsze sale koncertowe w Polsce

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 25 paź 2018 13:32

Zapierające dech w piersiach bryły i wnętrza, które niosą muzykę... Jak się okazuje, Polska salami koncertowymi stoi! PropertyDesign.pl przygotowało subiektywne zestawienie najpiękniejszych brył i sal muzycznych w kraju. Te obiekty to istny raj dla znawców architektury i melomanów.

REKLAMA

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie / projektant: Barozzi&Veiga

Pięciokondygnacyjny gmach Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza autorstwa Alberta Veigi oraz Fabrizia Barozii z barcelońskiego studia Barozzi/Veiga to ponad 12 tys. mkw. doskonale zagospodarowanej przestrzeni, w której ascetyczność wystroju powierzchni użytkowych, takich jak imponujące foyer, elegancka kawiarnia, obszerne hole czy garderoby, kontrastują z bogatą oprawą sal koncertowych, mogących pomieścić w sumie ponad 1100 osób.

Niezwykle imponujące są zarówno fasada budynku, jak i jego wnętrze. Interesującym dla gości Filharmonii okaże się kontrast pomiędzy surowym i ascetycznym charakterem elewacji i wewnętrznych przestrzeni użytkowych a wykończeniem sal koncertowych. Ogromne wrażenie robi okazały, utrzymany w barwach czystej bieli i wysoki na kilkanaście metrów monochromatyczny hol główny, który pełni również funkcję wystawienniczą. Na uwagę zasługuje geometryczna posadzka, stworzona ze specjalnie wypalanych na Majorce kafli.

Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach / projektant: Konior Studio

Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach to wyjątkowy budynek pod względem architektury. Obiekt mieści dwie sale koncertowe: wielką na 1800 osób i kameralną, która przyjmie 300 melomanów.

Architektura gmachu jest dziełem Tomasza Koniora i jego autorskiego biura Konior Studio. Budynek łączy tradycję z nowoczesnością. Wyposażony w zaawansowane technologie, jednak na każdym kroku wyraża swoją tożsamość znakomitym rzemiosłem i zastosowaniem naturalnych materiałów. Jego elewacje wymurowano ze śląskiej , ręcznie wypalanej cegły. Monumentalny obiekt wyrasta tuż za Spodkiem na terenie po kopalni Katowice.

NOSPR jest obecnie uznawana za jedną z najlepszych polskich orkiestr symfonicznych. Pełni również rolę ambasadora kulturalnego reprezentującego kraj na międzynarodowej scenie muzycznej. Orkiestra współpracowała z jednymi z najwybitniejszych kompozytorów drugiej połowy XX wieku - Witoldem Lutosławskim, Henrykiem Mikołajem Góreckim i Krzysztofem Pendereckim, prezentując pierwsze wykonania ich dzieł.

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu / projektant: Kuryłowicz & Associates

Narodowe Forum Muzyki jest jedną z najważniejszych inwestycji zrealizowanych w Polsce w ostatnich latach. Budynek usytuowany w centralnej części dolnośląskiej stolicy, w niedalekim sąsiedztwie Rynku i Promenady Staromiejskiej, to 6 kondygnacyjny obiekt o powierzchni całkowitej 48,5 tys. mkw., wysokości ok. 30 m i kubaturze 257 tys. mkw. Jego realizacja kosztowała blisko 460 mln zł.
Oprócz czterech sal koncertowych – głównej przeznaczonej dla 1822 melomanów oraz trzech kameralnych mogących pomieścić od 250 do 450 osób - w gmachu znajdują się: studio nagrań, pomieszczenia konferencyjno-biurowe, przestrzeń wystawiennicza, punkty gastronomiczne oraz parking podziemny na 700 miejsc. Biorąc pod uwagę wykorzystaną technologię - innowacyjne systemy łączności, systemy nagłośnieniowe zapewniające najwyższe standardy akustyczne oraz wielowymiarowość inwestycji, budynek należy do najokazalszych i najnowocześniejszych obiektów koncertowych Europy.

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu / projektant: Menis Arquitectos

Centrum Koncertowe w Toruniu ma sześć kondygnacji i około 22 tys. mkw. powierzchni. W jego wnętrzu znajdują się: sala ze sceną i kanałem dla orkiestry, widownia na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. To koncepcja surowej betonowo-ceglanej sali, która częściowo zanurzona jest pod ziemią. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych wydarzeń: koncertów symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, a także targów oraz pokazów mody.

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach / projektant: PIW-PAW Architekci

W 2012 roku w Kielcach zakończyła się budowa Międzynarodowego Centrum Kultur (MCK). Zbudowany według projektu gdańskiej pracowni PiwPaw Architekci gmach stał się nową siedzibą Filharmonii Świętokrzyskiej. Muzyczna funkcja była dla architektów inspiracją, wokół której opracowali swój pomysł na formę budowli. Jednym ze zrealizowanych tu rozwiązań było ukształtowanie elewacji z kontrastujących ze sobą powierzchni białego kamienia i ciemnego szkła.

- Pionowa artykulacja fasady złożona z jasnych i ciemnych pasów nawiązuje do istniejącego wcześniej w tym miejscu zabytkowego budynku koszar, może przywoływać również skojarzenia z klawiaturą fortepianu, a jednocześnie wprowadza do tej realizacji odrobinę napięcia. Kontrast został też wykorzystany przy aranżacji foyer. Także tam można spotkać biel poprzecinaną ciemnymi elementami – mówi Marcin Piwoński, szef biura PiwPaw Architekci.

Filharmonia Gorzowska / projektant: Daniel Frąc

Filharmonia Gorzowska to profesjonalna przestrzeń koncertowa oferująca m.in. salę dla blisko 600 widzów ze zmienną akustyką i możliwością rejestracji dźwięku, salę kameralną na 150 miejsc, doskonale wyposażone zaplecze dla artystów, 4 sale prób sekcyjnych, dziedziniec wypoczynkowy, przyjazną strefę publiczną, foyer górne i dolne z szatniami oraz bufet dla publiczności

Filharmonia Kaszubska w Wejherowie / projektant: Arch-Studio

Nowy budynek Wejherowskiego Centrum Kultury - Filharmonii Kaszubskiej o kubaturze około 55 tys. metrów sześciennych składa się z dwóch zasadniczych modułów przestrzennych - będących jednocześnie dwoma podstawowymi blokami funkcjonalnymi, ściśle ze sobą powiązanymi. Zaprojektowany obiekt Filharmonii Kaszubskiej ma dominować wśród otaczającej go zabudowy jak inne, reprezentacyjne budynki wysokiej rangi w tym mieście.

Monumentalizm budynku został osiągnięty poprzez rozwiązania architektoniczne oraz materiały wysokiej klasy takie jak kamień, szkło, miedź. Nawiązanie do klasycznych budowli antycznych funkcjonuje poprzez kamienny portal przed wejściem głównym z rielefami w kształcie kolumn jońskich oraz konstrukcję holu głównego opartą na masywnych słupach i belkach w nawiązaniu do świątyń greckich. Zaprojektowano także płaskorzeźby antyczne na wewnętrznej ścianie holu przedstawiające muzy wykonane w szkle oraz prostokątną fontannę hallu głównego. Związki z regionem kaszubskim zaakcentowano poprzez wycinane w kamieniu kolorowe mozaiki w kształcie haftu kaszubskiego charakterystycznego dla regionu wejherowskiego umieszczone w kamiennej posadzce przed wejściami. Powiązanie miasta z morzem symbolizuje obudowa ścian zewnętrznych sali koncertowej zaprojektowana w kształcie burt i dzioba statku wykończone miedzią.

Na płaskim dachu Filharmonii utworzono także taras widokowy o nawierzchni drewnianej, ograniczony relingami. Materiały użyte we wnętrzu sali - drewniane elementy akustyczne na fragmentach ścian imitują fale, na suficie i nad oknem sceny mają kształt żagli.

Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki / projektant: Autorska Pracownia Architektoniczna Jacek Bułat

Czterokondygnacyjny obiekt mieści główną salę koncertową z widownią na 518 miejsc. Filharmonia Koszalińska organizuje ok. 150 koncertów rocznie, z czego połowa z nich stanowi koncerty symfoniczne. Gmach zaprojektowała w 2010 roku Autorska Pracownia Architektoniczna Jacka Bułata z Poznania, a pierwszy koncert odbył się tu trzy lata później.

Opera i Filharmonia Podlaska, Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku / projektant: Marek Budzyński

Budynek został zaprojektowany przez pracownię prof. Marka Budzyńskiego, znaną m.in. z projektów Sądu Najwyższego i Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Architektura gmachu nawiązuje do otoczenia i utrzymana jest w minimalistycznym stylu. Dominuje surowy beton i szkło, które zostały ocieplone drewnianymi akcentami. We foyer dekoracyjnymi elementami są tafle i klosze wykonane z grubego szkła, pokryte motywami nut i pięciolinii oraz ręcznych poprawek na partyturze (twórcą szklanych odlewów jest Tomasz Urbanowicz). Audytorium Dużej Sceny liczy 771 miejsc siedzących, jednak ta liczba, w zależności od potrzeb, może być zwiększona do ponad 1000 miejsc.

 

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach / projektant: BE DDJM

Na styku natury i kultury powstało miejsce europejskie, zakorzenione w lokalnej tradycji, wpisane w malowniczy, małopolski pejzaż. Ponadczasowe wzorce i naturalne materiały czynią obiekt szlachetnym i szczerym. Wewnętrzny dziedziniec kreuje unikalną atmosferę, która sprzyja organizacji plenerowych wydarzeń stając się sercem założenia. Sala koncertowa, tworzy harmonię kształtu, materii, barwy i brzmienia. Architektura pozbawiona patosu, znakomicie służy muzyce, ogniskuje artystów i lokalną społeczność.

Centrum tworzy sala koncertowa na 650 osób, biblioteka, pomieszczenia dydaktyczne jak sale ćwiczeń, pracownie instrumentalne, sala kameralna oraz sala konferencyjna. Budowa realizowana była w latach 2010–2012 przez przedsiębiorstwo Skanska SA. Otwarcie Europejskiego Centrum Muzyki nastąpiło 21 maja 2013.

Opera Nova w Bydgoszczy / projektant: Józef Chmiel, Andrzej Prusiewicz

Opera Nova to instytucja kulturalna, której organami wiodącymi są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Realizowana działalność artystyczna to widowiska operowe, operetkowe, baletowe i musicalowe. Działalność opery obejmuje również przedsięwzięcia edukacyjne, np. Studio Baletowe wprowadzające w świat opery i baletu dzieci i młodzież.

Obecnie w realizacji jest tzw. czwarty krąg Opery. Według projektu nowa część obiektu będzie mieć cztery kondygnacje o wysokości ok. 19 m. Nowy krąg będzie oferował ok. 4,4 tys. mkw. powierzchni użytkowej. IV krąg Opery połączy dwa zasadnicze poziomy, poziom placu przed wejściem głównym do Opery oraz poziom bulwaru nadrzecznego, stanowiącego ważny miejski ciąg pieszo-rowerowy. W środku ma się mieścić sala na 400-500 osób, wielofunkcyjna przestrzeń wystawiennicza oraz sala projekcyjno-konferencyjna. Krąg będzie zlokalizowany ok. 10 metrów od brzegu rzeki Brdy. Na południowo-zachodniej stronie elewacji dominować będą przeszklenia z widokiem na wodę. Sama koncepcja budowy kręgu ma ponad 40 lat. Pomysłodawcą był architekt Józef Chmiel. Początkowa koncepcja zakładała operę z trzema kręgami, jednak z czasem pojawił się pomysł na czwarty.

W trakcie realizacji

Centrum Muzyczne Warszawy / projektant: AMC Chołdzyński

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako gospodarz obiektu, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmie się rewitalizacji zabytkowej kamienicy przy Fredry 8, stanowiącej dawną siedzibę Banku Dyskontowego według projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku, figurującej w rejestrze zabytków od roku 1965. Autorem nowego projektu jest Andrzej Chołdzyński.
W budynku po modernizacji przewidziano salę koncertową, studio nagrań, księgarnię muzyczną, salę tańca oraz sale szkoleniowe, miejsce na warsztaty muzyczne, bibliotekę, mediatekę, archiwum, część biurową, pomieszczenia poligrafii, digitalizacji i spedycji wydawnictw oraz archiwów, a także kawiarnię i pokoje gościnne z atrakcyjnymi tarasami od strony Ogrodu Saskiego.

Sinfonia Varsovia Centrum / projektant: Atelier Thomas Pucher, Grupa 5 Architekci

W październiku 2015 roku została podpisana umowa na wykonanie dokumentacji projektowej nowej sali koncertowej Sinfonii Varsovii i zagospodarowania architektonicznego nieruchomości przy ul. Grochowskiej 272.

Projekt obejmuje całość zespołu Sinfonia Varsovia Centrum, w tym pięć budynków zabytkowych, nowy budynek sali koncertowej z ramą oraz ogród. Została również wykonana makieta projektu oraz nowe wizualizacje. W ramach prac nad wielobranżowym projektem koncepcyjnym został doprecyzowany układ funkcjonalny poszczególnych obiektów. Ewolucji uległa też koncepcja ogrodu oraz forma architektoniczna ramy, która nabrała przezierności - informuje oficjalny portal miejski Warszawy.
Sinfonia Varsovia Centrum to nie tylko kilka sal koncertowych, w tym ta największa w Polsce, o unikalnej konstrukcji stanowiącej połączenie sali typu shoebox z typem vineyard, ze znakomitą akustyką projektowaną przez berlińskie biuro Müller-BBM GmbH ze wsparciem brukselskiego zespołu Kahle Acoustics. To także przestrzenie dla młodych artystów (Akademia Sinfonia Varsovia, rezydencje artystyczne, sale prób), studio nagraniowe, sala konferencyjna, pomieszczenia przeznaczone na zajęcia edukacyjne dla różnych grup wiekowych. W całym kompleksie nie zabraknie również miejsc, w których będzie można po prostu spędzić czas wolny, w kawiarni połączonej z księgarnią muzyczną, restauracji, ogrodzie łączącym się z Parkiem Obwodu Praga AK i na tarasie spacerowym na wysokości 20 metrów, z którego będzie można podziwiać panoramę Warszawy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie