REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Transport miejski zmienia oblicze miast

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 24 lut 2020 15:44
W miastach, które kierują się ideą Smart City, sprawny system transportowy jest podstawą długofalowego rozwoju aglomeracji - czynnikiem istotnie wpływającym na komfort życia mieszkańców. Patrząc na przykłady i doświadczenia dużo lepiej rozwiniętych miast zachodnioeuropejskich, wszystko zaczyna się od komunikacji publicznej, którą traktuje się priorytetowo ze względu na efektywność i ekologię, fot. Unsplash

Rozwój aglomeracji i rosnące natężenie ruchu samochodowego w miastach powoduje wzrost znaczenia komunikacji miejskiej. To wyzwanie dla samorządów, a także odpowiedzialność inwestorów w zakresie tworzenia nowej zabudowy.

REKLAMA

W miastach, które kierują się ideą Smart City, sprawny system transportowy jest podstawą długofalowego rozwoju aglomeracji - czynnikiem istotnie wpływającym na komfort życia mieszkańców. Patrząc na przykłady i doświadczenia dużo lepiej rozwiniętych miast zachodnioeuropejskich, wszystko zaczyna się od komunikacji publicznej, którą traktuje się priorytetowo ze względu na efektywność i ekologię.

Z kolei indywidualny transport samochodowy w ścisłych centrach miast jest ograniczany (od wysokich opłat za parkowanie po opłaty za wjazd do centrum miasta). Raport o stanie polskich miast. Transport i mobilność miejska (Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR, 2019) wskazuje, że idea ograniczania ruchu samochodowego w centrach, na starówkach i na niektórych wrażliwych obszarach aglomeracyjnych rozpowszechniła się w Holandii już w latach 70. XX w., a w latach 80. w Europie Zachodniej było już ponad sto miast z obszarowymi ograniczeniami ruchu samochodowego. Przykłady takich rozwiązań możemy też zaobserwować w historycznych częściach wielu polskich miast, a będzie ich z pewnością więcej.

- Zasady funkcjonowania naszego systemu transportowego muszą się naturalnie zmieniać. Powinno się budować wyraźnie hierarchiczną sieć transportu. W naszych - aglomeracji trójmiejskiej - warunkach zaczynając od pociągów SKM i PKM i zintegrowanych z nimi tramwajów (mniej efektywnych na dłuższych dystansach), dalej autobusów, w miarę możliwości na buspasach, tam gdzie transport szynowy jest nieopłacalny. Lokalizacja miejsc pracy, takich jak parki biurowe, oraz miejsc zamieszkania powinna więc zapewniać szybki dostęp do komunikacji publicznej, w tym komunikacji szynowej, jako najbardziej efektywnej - mówi dr inż. Aleksander Orłowski, ekspert w dziedzinie Smart City, Politechnika Gdańska.

Jak pokazują dane, na 1000 mieszkańców Gdańska w 2018 roku przypadało 618 samochodów osobowych. Dla porównania, rok wcześniej (w 2017 r.), w znacznie większym obszarowo i bardziej zaludnionym Berlinie było to 326 samochodów na 1000 mieszkańców.

- W zakresie tworzenia efektywnych rozwiązań komunikacyjnych, a pewnie także zmiany przyzwyczajeń, mamy wiele do zrobienia. Trzeba pamiętać, że samo posiadanie infrastruktury (takiej jak tory) nie jest też wystarczające. Konieczne jest podejście systemowe z częstymi, regularnymi kursami objętymi jedną taryfą biletową bez względu na rodzaj środka komunikacji publicznej, a dziś często włączając w to wypożyczenie hulajnogi czy roweru - dodaje dr inż. Aleksander Orłowski.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.