Kończy się projektowanie i uzgadnianie mostu kolejowego z wydzielonym ciągiem pieszo-rowerowym na Wiśle w Krakowie. Przeprawa ułatwi komunikację w centrum miasta i zwiększy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie. Ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku.
Inwestycja realizowana jest przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe ze współudziałem miasta Kraków w ramach większego projektu dotyczącego modernizacji linii średnicowej E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnącej przez centrum miasta.
Według PLK, obecnie kończy się projektowanie przeprawy kolejowej wraz z kładką pieszo-rowerową. Uzyskana jest już część pozwoleń budowlanych. Za kilka tygodni ruszy montaż konstrukcji obiektu. Planuje się, że most będzie gotowy w drugiej połowie 2022 r.
Dzięki budowie mostu w centrum Krakowa powstanie ważna trasa dla komunikacji rowerowej. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji nową drogę o szerokości trzech metrów. Najazdy zlokalizowane będą przy ul. Halickiej i ul. Kącik. Obok znajdzie się miejsce na dwumetrowy chodnik dla pieszych. Dzięki niemu będzie można dostać się do przystanku Kraków Zabłocie z ulic położonych po drugiej stronie Wisły. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą korzystały z mostu dzięki rampom i podjazdom.
Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.
Jak poinformował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, ważnym elementem rządowej strategii rozwoju kolei jest rozwój połączeń aglomeracyjnych. "W Krakowie toczą się wielkie inwestycje, dzięki którym mieszkańcy będą chętniej korzystać z transportu zbiorowego. To dobra wiadomość dla osób żyjących w mieście i dobra wiadomość dla środowiska" - wskazał Adamczyk cytowany w komunikacie.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel ocenił, że budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym nad Wisłą w Krakowie pokazuje, że projekt ważny dla podróży pociągiem przyczyni się także do poprawy komunikacji miejskiej.
W sumie w ramach modernizacji linii średnicowej PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Według zapowiedzi środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy.
Budowa mostów jest elementem trwającej od 2017 r. modernizacji linii średnicowej E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnącej przez centrum miasta. Inwestycja współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę". Jej wartość przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.
Prace modernizacyjne linii średnicowej zakładają zastąpienie dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowanie na nich czterech torów. Zaplanowano również nowe mosty na Wiśle, a także przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Zakończenie całości prac planowane jest w 2022 r.
W sumie PLK przebudowują odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h.
Partner, Architekt Sud Architectes Polska
Współwłaściciel, Architekt Ultra Architects
Współwaściciel, Architekt Ultra Architects
Członek Zarządu, Współwłaściciel, Architekt RKW Rhode Kellermann Wawrowsky Architektura + Urbanistyka
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Właściciel, Architekt Arco