Trwają prace remontowe na linii kolejowej Munina-Hrebenne. Będą nowe mosty



PAP - 04-05-2020 16:52


W ramach modernizacji linii kolejowej Munina-Hrebenne (nr 101), łączącej Podkarpacie z Lubelszczyzną, powstaje m.in. nowy most nad Lubaczówką w Nowej Grobli. Przebudowany zostanie również most w Lubaczowie.

Jak poinformowała PAP Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, kolejną inwestycją na tej trasie jest remont torów na odcinku między Horyńcem Zdrojem a Werchratą.

"W sumie na te wszystkie inwestycje przeznaczyliśmy 31 mln zł. Po ich zrealizowaniu podróże, a także przewóz towarów do przejścia granicznego z Ukrainą w Werchracie będą bezpieczniejsze i sprawniejsze" - dodała.

Jedną z najważniejszych inwestycji na trasie kolejowej Munina-Hrebenne jest budowa nowego mostu w Nowej Grobli (Podkarpackie). Nowa, stalowa konstrukcja nad rzeką Lubaczówką zastąpi jednoprzęsłowy obiekt z 1949 r. Wykonano już demontaż dotychczasowych elementów. Na brzegu przygotowywane są fundamenty nowych przyczółków.

Z kolei w Lubaczowie postępują prace przy przebudowie mostu nad rzeką Sołotwą. "W miejscu wyeksploatowanej przeprawy będzie techniczne lepsza konstrukcja. Już zdemontowano stare elementy i budowane są nowe przyczółki mostu. Również kolejowe przeprawy w Nowinach Horynieckich na tej trasie też zostaną wyremontowane" - zaznaczyła.

Szalacha podkreśliła, że stalowe konstrukcje mostów z Nowej Grobli i Lubaczowa pozostaną w regionie. PLK przekazały obiekty gminie Lubaczów, będą one prezentowane w muzeum kolejnictwa na stacji Basznia k. Lubaczowa.

Poza przebudową mostów na linii Munina-Hrebenne remontowane są tory na szlaku Horyniec Zdrój-Werchrata. Jak podkreśliła Szalacha, prace pozwolą zlikwidować ograniczenia prędkość i usprawnią przejazd pociągów.

"Na tej trasie kursują składy w relacjach Jarosław-Horyniec Zdrój oraz Rzeszów-Horyniec Zdrój. W sezonie letnim można podróżować także między Rzeszowem a Zamościem oraz Jarosławiem a Lublinem. Linia kolejowa zapewni także sprawny transport towarów m.in. do zakładów w Surochowie oraz do przejścia granicznego w Werchracie" - wyjaśniła Szalacha.

Na prace na linii Munina-Hrebenne przeznaczono w 2020 r. 31 mln zł. Pieniądze pochodzą ze środków własnych PLK.

Jak podała Szalacha, do tej pory na linii Munina-Hrebenne w latach 2018-2019 wyremontowano m.in. tory na stacji Basznia, przebudowano skrzyżowania kolejowo-drogowe m.in. w Lubaczowie i Oleszycach.

Linia Munina-Hrebenne jest jedną z trzech tras kolejowych łączących województwa podkarpackie i lubelskie, ma 83 km. To trasa dawnej Kolei Jarosławsko-Sokalskiej. Pierwszy pociąg z Jarosławia do Sokala przez Muninę-Lubaczów-Hrebenne i Rawę Ruską przejechał 6 czerwca 1884. Po II wojnie światowej wybudowano odcinek Werchrata-Hrebenne.

W związku z pracami na odcinkach objętych remontem wprowadzona została do 26 czerwca br. autobusowa komunikacja zastępcza. Zmiany zostały ujęte w rozkładzie jazdy i ustalone z przewoźnikami. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej portalpasazera.pl, rozkład-pkp.pl oraz na stronie przewoźników. (PAP)

Autor: Wojciech Huk

huk/ pad/