
Bartosz Domiczek zachwycił koncepcją kabin turystycznych na Islandii. Projekt architekta zwyciężył w konkursie organizowanym przez Ronena Bekermana, ale to dopiero początek wyróżnień. Za sprawą pięknych wizualizacji, Domiczek eksplorował obszary, w których pragmatyczne podejście architektoniczne nie ma racji bytu.
Northern Wisps to projekt zrealizowany na konkurs wizualizacji architektonicznej organizowany przez Ronena Bekermana. Jego celem było zaprezentowanie obiektu o charakterze wypoczynkowo-turystycznym w dowolnie wybranej lokalizacji.
Ronen Bekerman od wielu lat buduje wokół swojej witryny społeczność związaną z wizualizacją architektoniczną. Dodatkowo zajmuje się organizowaniem konkursów, w których uczestnicy próbują tworzyć nową jakość wizualizacji. Przykładowo, kilka lat temu miał miejsce konkurs skupiony w całości na wykorzystaniu środowiska Unreal Engine - czyli silnika graficznego typowego dla branży gier, który wchodzi również w rejony architektoniczne za sprawą rozmaitych zalet (przede wszystkim możliwość działania w czasie rzeczywistym). W tym roku czołowym sponsorem był szwedzki Quixel ze swoim flagowym produktem: Megascans. Jest to najobszerniejsza obecnie baza obiektów i tekstur uchwyconych za pomocą skanowania 3D (fotogrametria).
Co było tematem tegorocznego konkursu? Zwizualizowanie kabin turystycznych w wybranym przez siebie otoczeniu. Regulamin konkursu nie narzucał żadnych konkretnych ograniczeń. Obiekt mógł być zaprojektowany przez uczestników (tak jak w przypadku Domiczka), ale dozwolone było również korzystanie z istniejących wzorców (był to konkurs na wizualizację a nie architektoniczny).
Geometria, natura i... Odyseja Kosmiczna
Bartosz Domiczek postanowił zlokalizować projekt w islandzkim Thorsmorku. Przemawiał za tym abstrakcyjny charakter krajobrazu o zróżnicowanych cechach geomorfologicznych i ubogiej, ale charakterystycznej florze.
- Od początku pracy nad projektem było oczywiste, że powinien on podkreślać relację między obiektem i otoczeniem. Chciałem zarysować ją poprzez dobitny, wielowarstwowy kontrast. Geometria i natura; ciemny bazalt i biel syntetycznej tkaniny. Forma z jednej strony wywodzi się od typowych konstrukcji namiotowych budowanych wokół ogniska (jako archetyp schronienia), a z drugiej nawiązuje do takich koncepcji, jak czarny monolit z Odysei Kosmicznej: 2001 Kubricka (tj. obiekt, który jawi się jako obcy poprzez swoją oderwaną od rzeczywistości, geometryczną konsekwencję). Oczywiście taka struktura popada w pewną funkcjonalną nieracjonalność, ale to właśnie zaleta wizualizacji, że możemy eksplorować obszary, w których pragmatyczne podejście architektoniczne nie ma racji bytu - opowiada architekt Bartosz Domiczek.
Projekt spod kreski Bartosza Domiczka zachwycił i zdobył pierwszą nagrodę w konkursie organizowanym przez Ronena Bekermana, a także został nominowany do CGAwards. Wyniki CGAwards poznamy jeszcze w sierpniu, a jesienią projekt zostanie zaprezentowany w ramach wystawy Wireframes w A+D Museum w Los Angeles.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
architekt, założyciel Mode:lina Architekci
Architekt, założyciel BJK Architekci
architekt, założyciel CDF Architekci
architekt, właściciel AMC Chołdzyński
Architekt, Dyrektor biura Biuro Architektoniczne DDJM
Założyciel, Architekt eM4. Pracownia Architektury. Brataniec