W połowie roku pociągi pojadą nowym mostem kolejowym nad Wisłą



PAP - 25-03-2022 15:45


W połowie tego roku pociągi pojadą drugim mostem nad Wisłą w Krakowie, budowanym w ramach modernizacji trasy średnicowej przebiegającej przez centrum miasta. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w piątek, że gotowa jest już konstrukcja tej przeprawy.

Budowa trzech równoległych mostów kolejowych nad Wisłą to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. Pierwszy z trzech nowych mostów został oddany do użytku w maju 2020 r.

Jak poinformował w piątek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, gotowa jest konstrukcja drugiego mostu - pociągi pojadą nim w drugiej połowie roku. Nowa przeprawa ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości.

Zgodnie z planami do końca czerwca na środowej przeprawie zostaną ułożone tory i rozwieszona sieć trakcyjna. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/h.

"Po przejściu niezbędnych odbiorów i testów obciążeniowych na konstrukcję wjadą pociągi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Zwiększy to możliwości prowadzenia ruchu pociągów komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej w całym regionie" - zapowiedział przedstawiciel PLK.

Po obu stronach środkowego mostu zlokalizowane będą przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Po pierwszej z nich pociągi jeżdżą od maja 2020 r. Drugi most jest w budowie - znajdą się na nim także ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Zadanie to jest realizowane we współpracy z samorządem miasta.

Jak wyjaśniają przedstawiciele PLK, nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych przez centrum Krakowa. Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach.

Dobiegające końca prace modernizacyjne linii średnicowej polegają na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. W ramach zadania powstają również nowe mosty na Wiśle, a także przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest w tym roku.

W sumie PLK przebudowują odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.