REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

W Rzeszowie otwarto kładkę dla rowerzystów. To najdłuższy obiekt tego typu w Polsce

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 29 paź 2021 09:30
W Rzeszowie otwarto kładkę dla rowerzystów. To najdłuższy obiekt tego typu w Polsce
Kładka przy Moście Karpackim w Rzeszowie, fot. dr inż. Maciej Kulpa
W Rzeszowie otwarto kładkę dla rowerzystów. To najdłuższy obiekt tego typu w Polsce
W Rzeszowie otwarto kładkę dla rowerzystów. To najdłuższy obiekt tego typu w Polsce
W Rzeszowie otwarto kładkę dla rowerzystów. To najdłuższy obiekt tego typu w Polsce
W Rzeszowie otwarto kładkę dla rowerzystów. To najdłuższy obiekt tego typu w Polsce

W Rzeszowie powstał najdłuższy obiekt mostowy wykonany z kompozytów polimerowych w Polsce. Z kładki, którą zaprojektowali pracownicy Politechniki Rzeszowskiej już mogą korzystać rowerzyści.

REKLAMA

  • Zaprojektowana przez pracowników Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej kładka przy Moście Karpackim w Rzeszowie została otwarta dla rowerzystów.
  • Jest to kolejny obiekt mostowy z kompozytów polimerowych, który powstał dzięki badaniom prowadzonym przez pracowników Katedry pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego.

Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie jest nową, indywidualnie zaprojektowaną konstrukcją kompozytową, opartą na podporach sąsiedniego mostu i stanowiącą jednocześnie jego poszerzenie. Taki sposób poszerzania mostów jest jedną z najbardziej efektywnych i najczęściej stosowanych metod zwiększania szerokości użytkowych istniejących mostów.

Przeczytaj także >> 
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt

Lekka konstrukcja

Kompozytowa kładka powstała na konstrukcji wsporczej ciepłociągu. Ponieważ nowa kładka jest oparta na podporach istniejącego mostu, który powstał w 1973 r., projektanci zdecydowali o przyjęciu rozwiązania konstrukcyjnego o minimalnym ciężarze własnym.

Ze względu na konieczność oparcia przęseł kładki na startych podporach Mostu Karpackiego ich konstrukcja musiała być bardzo lekka - dlatego zastosowano kompozyty. Dodatkowo w kompozytach umieszczono światłowody, które będą służyć do kontroli stanu technicznego i zachowania się kładki podczas eksploatacji. Kładka jest najdłuższym w Polsce obiektem mostowym z kompozytów.

Oprócz udziału w projektowaniu mostu pracownicy Katedry wykonali kompleksowe badania gotowego obiektu zarówno pod obciążeniem statycznym (płyty drogowe), jak i (przy udziale studentów), wymuszając oddziaływania dynamiczne. Ponieważ wyniki badań były zadowalające, obiekt oddano do użytku mieszkańcom Rzeszowa. Pierwszym jego użytkownikiem był prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, który testował kładkę z grupą rowerzystów.

Systematycznie wzrasta popularność mostowych konstrukcji kompozytowych w naszym kraju. Głównym powodem są własności mechaniczne i wysoka trwałość kompozytów FRP. Dodatkowymi zaletami konstrukcji kompozytowych są: mała masa (lekkość) i pełna prefabrykacja oraz związane z nimi łatwość i szybkość montażu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie