Rozpoczęła się budowa nowego przystanku kolejowego Rzeszów Wschodni. Jest to jeden z kilkunastu planowanych przystanków, które powstaną w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – poinformowała PAP Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przedstawicielka PKP PLK dodała, że przystanek będzie gotowy w przyszłym roku. "Podróżni łatwiej skorzystają z pociągów na trasie Rzeszów - Przeworsk" - podkreśliła Szalacha.
Na nowym przystanku będą dwa perony, wiaty i ławki oraz tablice informacyjne. Wybudowane zostaną też trzy windy dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania, powstanie również przejście podziemne. Dla osób niedowidzących udogodnieniem będzie system ścieżek dotykowych.
Jak zaznaczyła Szalach, wykonawca rozpoczął już roboty przy budowie przystanku. "Zabezpieczana jest sieć trakcyjna i demontowany jest tor. Roboty prowadzone są głównie nocą, by nie wpływać na przejazdy pociągów. W październiku przewidziano prace związane z budową przejścia podziemnego pod jednym z torów" - powiedziała.
Przystanek budowany jest w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, którą łączyć ma Rzeszów z okolicznymi miejscowościami.
Na trasie z Rzeszowa do Przeworska i Dębicy powstaną jeszcze trzy nowe przystanki - Rzeszów Północny Baranówka, Rzeszów Dworzysko i Sędziszów Małopolski Wschodni.Natomiast na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają pięć nowych przystanków; w stolicy Podkarpacia będą dwa: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, pozostałe trzy to: Boguchwała, Lutoryż i Żarnowa.
Z kolei w stronę Kolbuszowej dostępność do PKA zwiększą nowe przystanki: Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Os. Niwa oraz Kolbuszowa Górna.
Jak zapewniła Szalacha, wszystkie nowe perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz wyposażone w tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego. Zainstalowane zostaną również stojaki rowerowe.
W ramach PKA powstanie też blisko 5 km nowych torów, które połączą Rzeszów z lotniskiem w Jasionce. Na trasie będzie też nowy przystanek Park Technologiczny.
Budżet projektu pn. "Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej" to niemal 300 mln zł. Z tej kwoty ok. 210 mln zł to pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes, Architekt AP Szczepaniak
Prezes, Architekt AP Szczepaniak
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes Zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects