REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

W Zabrzu pilotaż rowerów miejskich przy atrakcjach turystycznych

  • Autor: PAP
  • 11 kwi 2018 14:19
W Zabrzu pilotaż rowerów miejskich przy atrakcjach turystycznych
fot. pexels

Pilotażowy system rowerów miejskich zostanie pod koniec kwietnia br. uruchomiony w Zabrzu. Cztery stacje znajdą się przy głównym węźle komunikacyjnym miasta i jego poprzemysłowych atrakcjach turystycznych.

REKLAMA

Umowę na uruchomienie pilotażu, który potrwa od 27 kwietnia do 30 czerwca br., podpisali w środę w Zabrzu przedstawiciele tamtejszego samorządu oraz operatora, spółki Nextbike Polska.

Na system złożą się cztery stacje z 32 rowerami zlokalizowane w rejonie dworców kolejowego i autobusowego, przy zabytkowej kopalni Guido oraz przy dwóch naziemnych obiektach kompleksu Sztolni Królowa Luiza: przy ul. Wolności oraz w rejonie ul. Miarki. Koszt pilotażu to 152,5 tys. zł brutto.

Jak przekonywała prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, przedsięwzięcie wpisuje się w liczne działania miasta związane z rozwojem turystyki poprzemysłowej oraz aktywności rekreacyjnej i sportowej. Nawiązała do trasy postindustrialnej łączącej główne zabrzańskie atrakcje turystyczne oraz do powstających m.in. wraz z nowymi drogami ścieżek rowerowych.

"Trzeba zauważyć, że Zabrze zrobiło już wiele dla miłośników rowerów. Wystarczy przejechać się od granic Bytomia do centrum miasta - możemy przemieścić się całkiem interesującą ścieżką rowerową, a jeśli ktoś chce dobić sobie na liczniku przestrzeni w strefie ekonomicznej - jest ona także lubiana przez rowerzystów" - mówiła Mańka-Szulik.

"Na postindustrialnej trasie chcemy dołożyć możliwości skorzystania z roweru, nie będąc właścicielem roweru. Ta pierwsza trasa, którą dziś chcemy zaprezentować, ma być zapowiedzią kolejnych interesujących tras" - dodała prezydent Zabrza.

Prezes spółki Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz wyjaśniał, że systemy rowerów miejskich z założenia mają uzupełniać komunikację zbiorową - dodatkowo zapewniając element rekreacyjny. Wskazał, że celem pilotażowych wdrożeń takich systemów jest zbadanie lub weryfikacja potrzeb miasta i jego mieszkańców w tym zakresie. Zadeklarował, że pierwsze wyniki z zabrzańskiego pilotażu tamtejszy samorząd dostanie po miesiącu działania systemu.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Zabrzu Kazimierz Ladziński wskazał, że według obecnych koncepcji docelowa sieć roweru miejskiego w Zabrzu powinna obejmować ok. 160 rowerów w kilkunastu stacjach miejskich (oraz ew. kolejne w tzw. stacjach sponsorskich).

Prezes Nextbike przypominał, że spółka umożliwia korzystanie z wszystkich swoich systemów rowerów miejskich (aktualnie jest ich w Polsce ok. 30) przy użyciu jednego konta użytkownika. Jak podał, konta takie ma obecnie około tysiąca zabrzan, korzystających już z rowerów miejskich w innych miastach.

Dla firmy Zabrze jest kolejnym miastem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), w którym pojawią się jej rowery. W tym roku ruszyły już m.in. systemy w Gliwicach (15 stacji ze 150 rowerami) i w Katowicach (docelowo blisko 400 rowerów w 52 stacjach). W maju uruchomione zostać mają systemy w Tychach (7 stacji z 60 rowerami) i w Sosnowcu (9 wypożyczalni ze 130 rowerami).

Niezależnie od działań poszczególnych miast regionu, prace nad uruchomieniem systemu roweru metropolitalnego prowadzi działająca od stycznia br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Postulowany przez nią system tzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta Metropolii.

Władze GZM chcą, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem poszczególne istniejące systemy obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.

Przedstawiciele GZM akcentują też, że wdrożenie systemu IV generacji otworzy go m.in. na małe miejscowości, w których będzie można początkowo umieścić np. po kilka rowerów, a które nie mogłyby sobie pozwolić na budowanie własnych systemów. Tzw. IV generacja systemu umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację, pozostawianie wypożyczonych rowerów lub wypożyczanie ich poza stacjami dokującymi - co wpływa na koszty.

W środę dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Zabrzu mówił, że według aktualnych koncepcji Metropolia ma także rozwijać infrastrukturę połączeń rowerowych między miastami; lokalne samorządy będą koncentrowały się na połączeniach wewnętrznych. Według danych Ladzińskiego obecnie w Zabrzu jest 28 km ścieżek rowerowych. Ponad 57 km liczy rekreacyjna trasa rowerowa wytyczona wzdłuż granic miasta.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.