Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na montaż kolejnych elektronicznych wyświetlaczy, które pokazują pasażerom godziny odjazdu tramwajów. W Warszawie jest już 210 przystanków z takimi tablicami. Wkrótce może ich być o 101 więcej.
Tramwajarze zamówienie podzielili na dwie części. Podstawowa część obejmuje dostarczenie i montaż 88 wyświetlaczy. Ale jest też możliwość skorzystania z opcji na kolejnych 13 tablic – dostarczonych w ciągu 6 miesięcy od daty zawarcia umowy.
O wyborze oferty zdecydują: cena, okres gwarancji i pokrycie farbami zabezpieczającymi przed graffiti i przyklejaniem ulotek. Zamówienie obejmuje także utrzymanie, obsługę serwisową i naprawy gwarancyjne. Jest też przewidziana możliwość zmiany napisów z nazwami przystanków, czyszczenie i mycie tablic, usuwanie usterek i awarii. Termin składania ofert mija 12 kwietnia. Wartość zamówienia to 7,9 mln zł netto. Tablice powinny zostać dostarczone, zamontowane i uruchomione w ciągu 15 miesięcy od zawarcia umowy.
Tablice z informacją dla pasażerów są podłączone do sieci i wyświetlają kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym. Tramwaje Warszawskie korzystają z systemu, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane, dzięki czemu można przewidzieć, za ile minut tramwaj podjedzie na przystanek.
To nie jedyny rodzaj nowoczesnych tablic z informacją pasażerską na przystankach tramwajowych w Warszawie. Tramwajarze zamontowali także e-papierowe rozkłady jazdy. To pierwsze e-papierowe rozkłady jazdy w Polsce – z dynamiczną informacją, podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Działają on-line w kilku miejscach Warszawy – obecnie trwają ich testy.
Pierwsze dwa e-papierowe rozkłady uruchomione zostały na przystankach tramwajowych przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański.
Każdy z nich składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę, jaką widzimy na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.
architekt, założyciel CDF Architekci
architekt, właściciel AMC Chołdzyński
Architekt, Dyrektor biura Biuro Architektoniczne DDJM
Założyciel, Architekt eM4. Pracownia Architektury. Brataniec
Dyrektor Zarządzający, Architekt Estudio Lamela Polska
Właściciel, Architekt Studio S - Biuro Architektoniczne Michał Szymanowski