REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Wiadukty, mosty, perony - PKP PLK kontynuuje prace na Opolszczyźnie

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 16 lut 2022 17:00
Wiadukty, mosty, perony - PKP PLK kontynuuje prace na Opolszczyźnie
Trwające prace przy moście nad Odrą, fot. Anna Hempel, mat. PKP PLK
Wiadukty, mosty, perony - PKP PLK kontynuuje prace na Opolszczyźnie
Wiadukty, mosty, perony - PKP PLK kontynuuje prace na Opolszczyźnie
Wiadukty, mosty, perony - PKP PLK kontynuuje prace na Opolszczyźnie

Trwająca przebudowa wiaduktów i mostów, już gotowe nowe dostępne perony i przejścia podziemne - to niektóre z efektów prac, jakie trwają cały czas w ramach modernizacji kolei na Opolszczyźnie.

REKLAMA

  • Podróżni korzystają z nowych dostępnych peronów i krótszych podróży między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem.
  • Widać przebudowę mostów i wiaduktów na odcinku Opole Główne – Opole Zachodnie.
  • Zakończenie wszystkich prac przewidziano na koniec 2023 r.
  • Modernizacja linii między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem Zachodnim za ponad 800 mln zł jest współfinansowana z instrumentu unijnego CEF Łącząc Europę.

Zakończyły się zasadnicze prace między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. Przebudowane tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania i mosty pozwoliły na krótsze podróże. Dostęp do pociągów jest łatwiejszy na stacjach i przystankach.

Na stacji Opole Główne są nowe tory przy peronach nr 1 i 2. Podróżni korzystają z przebudowanego przejścia podziemnego Jego konstrukcja zapewnia sprawny przejazd pociągów i bezpieczne przejście między peronami. Zakończyły się zasadnicze prace przy nowym peronie 1A, który ułatwia już służbową obsługę składów pasażerskich. Maszyny pracują wzdłuż jednego z dwóch torów - od Opola Głównego po Opole Zachodnie. (patrząc w kierunku Wrocławia to tor lewy).

Na wyjeździe ze stacji Opole Główne ekipy pracowników wykonują prace ziemne i montaż instalacji. Układane są nowe tory, rozjazdy i przygotowywane konstrukcje sieci trakcyjnej. Prace obejmują montaż kabli oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na terenie stacji – tuż obok przejeżdżających pociągów pracuje ponad sto osób i blisko 30 maszyn. Wielobranżowe roboty wymagają szczególnych warunków bezpieczeństwa. Trasa, którą kursuje ok. 90 pociągów na dobę, jest ważna w regionalnym i dalekobieżnym ruchu pasażerskim oraz przewozach towarowych.

Między Opolem Głównym a Zachodnim ważnym zakresem robót są 3 mosty – nad Młynówką, Odrą, Kanałem Ulgi oraz 4 wiadukty nad ul. Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Suchodołem oraz Prószkowską. Przebudowa obejmuje tory, siec trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem.

Nad Młynówką wykonawca zdemontował już trzy stare przęsła pod jednym torem. Teren jest zabezpieczony do dalszych prac. Na moście kończą się tory stacyjne i przebudowa obiektu jest ściśle połączona z pracami torowymi na stacji. Od strony Opola Głównego budowana jest nowa nastawna skąd dyżurni będą kierować ruchem na stacji.

Przy mostach kolejowych nad Odrą kolejny etap prac wymaga zaangażowania specjalistycznego sprzętu. Dźwigi i betoniarki obsługują budowę po obu stronach rzeki. Wykonane są nowe przyczółki. Powstają nowe podpory. Po przebudowie kolejowych przepraw nad Odrą pociągi będą jeździły dwoma nowymi mostami. Przewidziano miejsce na budowę w przyszłości dodatkowej przeprawy.

Most nad Kanałem Ulgi przejdzie generalny remont. M.in. podpory będą wzmocnione żelbetowym płaszczem. Wykonawca rozebrał już konstrukcję przeprawy w miejscu jednego toru. Zabezpieczane są wykopy. Zaczęły się prace przy podporach.

Przebudowa wiaduktów kolejowych

Przy wiadukcie na ul. Powstańców Śląskich wykonawca zabezpieczył teren. Z zarządcą drogi ustalona została optymalna organizacja ruchu na czas prac. Największy zakres robót wykonano pod torem od strony Wyspy Bolko. Usunięte są stare przyczółki. Widać zakres poszerzenia obiektu. Pracownicy przy pomocy sprzętu szykują fundament i betonują nową konstrukcje kolejowej przeprawy. Z wąskiej ulicy o jednokierunkowym ruchu będzie bezpieczna droga z dwoma pasami jezdni oraz chodnikiem. Przebudowa obiektu zapewni sprawny i cichszy przejazd pociągów. Tor będzie wykonany na specjalnym podłożu z użyciem maty wibroizolacyjnej.

Na ul. Krapkowickiej będą największe i oczekiwane zmiany. To zadanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wspólnie z Miastem. Kolej zyska sprawne i bardzo ważne ogniwo linii kolejowej, w mieście znacząco poprawi się jakość komunikacji drogowej. Dziś pomiędzy jezdnią i wiaduktem jest ok. 2 m. Kierowcy jadą wahadłowo jednym pasem. Po zakończeniu prac przejazd będzie prawie ponad 8 m. Będzie wyższy i będą mogły jeździć autobusy.

Efekty inwestycji

Po zakończeniu prac pod jednym torem ruch pociągów przejdzie na nowe obiekty, a prace rozpoczną się na sąsiednim torze i obiektach. Efektem inwestycji będą sprawne podróże koleją i możliwość transportu ładunków. Prace ogranicza oddziaływanie linii na środowisko. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na koniec 2023 r.

Projekt: „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” jest realizowany za 815,7 mln zł z udziałem środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) w wysokości blisko 400 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.