Rusza przebudowa jednego z najstarszych dworców kolejowych w Polsce. Po jej zakończeniu dworzec w Rokicinach będzie łączył nowoczesność i wygodę z zachowanymi historycznymi detalami.
Ma 177 lat, jest jednym z dworców dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i został wzniesiony w stylu klasycystycznym. Dworzec w Rokicinach, bo o nim mowa, już niedługo przejdzie kompleksową przebudowę. PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy.
Inwestycja w Rokicinach to jeden z dziesięciu projektów realizowanych w województwie łódzkim w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Dzięki niemu dworzec odzyska swoje historyczne piękno, a także stanie się obiektem funkcjonalnym i nowoczesnym.
Elewacja pochodzącego z 1846 roku dworca, jednego ze najstarszych w Polsce, odzyska swój historyczny wygląd i beżowy kolor. Odtworzeniu oraz konserwacji zostaną poddane detale architektoniczne, w tym secesyjne elementy mocowania lamp oraz repery (niewielkie znaki geodezyjne w formie tabliczek). Ciekawostką będzie przywrócenie semaforowo mocowanych, stylizowanych na historyczne zegarów przed wejściem głównym do dworca od strony miejscowości oraz peronów. Dworzec zyska również nową iluminację nocną podświetlającą jego bryłę oraz napisy przestrzenne z nazwą dworca i napisem dworzec kolejowy.
Wnętrze budynku będzie prezentować się nowocześnie. Ściany holu zostaną częściowo wykończone imitującą drewno płytą, a powyżej niej pomalowane na biało. Będzie to doskonale kontrastować z szarą posadzką, którą na obrzeżach zdecydowano się wykończyć płytkami przypominającymi wyglądem i fakturą drewno. Oświetlenie wnętrza zaprojektowano, zgodnie z obowiązującymi trendami, w formie szyny z reflektorami kierunkowymi.
Hol będzie wyposażony w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty informacyjne. Przygotowano również miejsca na ustawienie biletomatów oraz automatów z przekąskami. W sąsiedztwie holu-poczekalni będą się mieścić toalety. We wnętrzach dworca zdecydowano się na zachowanie oryginalnych pieców kaflowych oraz zdobionych drzwiczek rewizyjnych. Zostaną one poddane konserwacji i renowacji.
Przebudowa budynku sprawi, że dworzec będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzonych szereg usprawnień, w tym ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz kontrastowa kolorystyka wnętrz.
Chodniki w otoczeniu dworca będą wyprofilowane w ten sposób, żeby umożliwić swobodny dostęp do budynku. Nowością w sąsiedztwie dworca będzie miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnością oraz specjalnie przystosowane toalety.
Wygląd, estetyka i dostępność to nie jedyne pozytywne zmiany, które zajdą na dworcu podczas jego przebudowy. Budynek zyska nowoczesne systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu, przeciwpożarowe) oraz rozwiązania techniczne, które sprawią, że stanie się on bardziej ekologiczny. Głównie poprzez redukcję strat ciepła.
Bardziej ekologiczne ogrzewanie zrealizowane z pomocą niskoemisyjnej kotłowni gazowej, oświetlenie w technologii LED czy montaż systemu inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS). Będzie on odpowiedzialny za prace urządzeń oraz instalacji i jednocześnie optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody.
Przemianę przejdzie również najbliższe otoczenie dworca. Planuje się wykonanie nowych chodników i nawierzchni, a także uporządkowanie i nowe nasadzenia zieleni. W sąsiedztwie budynku przewidziano również nowe stojaki dla rowerów. Pięć z nich zaprojektowano tuż przy wejściu do dworca od strony miejscowości, a kolejnych osiem w pobliżu południowej elewacji dworca.
Przebudowa dworca w Rokicinach to koszt 12,13 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac jest Global Budownictwo sp. z o.o. z Częstochowy, a dokumentację projektową opracowała pracownia PAKA ARCHITEKCI ze Skierniewic. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie to druga połowa 2024 roku.
Architekt Tremend
architekt, partner More Design & Architecture (MRDA)
architekt, partner More Design & Architecture (MRDA)
właściciel werk.pl
współzałożyciel, wiceprezes zarządu MWM Architekci
Biuro Architektoniczne STRUKTURA