Wodziław Śląski z nowym dworcem i centrum przesiadkowym



PAP - 01-07-2019 10:45


Wodzisław Śląski przebudował i rozbudował budynek dworca kolejowego, tworząc przy nim nowe centrum przesiadkowe. W poniedziałkowe popołudnie władze miasta organizują dzień otwarty ukończonych już inwestycji, przeprowadzonych przy wsparciu funduszy unijnych.

W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, aby wraz z remontem przebiegającej przez to miasto linii kolejowej nie budować nowego przystanku kolejowego w rejonie istniejącego w tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. miasto kupiło od PKP istniejący dworzec kolejowy. Od drugiej połowy 2017 r. remontowało go, a obok utworzyło nowe centrum przesiadkowe.

Prace przy dworcu kolejowym uwzględniły zachowanie starej konstrukcji obiektu wraz z zabiegami konserwatorskimi (m.in. przywrócono naturalny kolor ceglanych murów). Do budynku dostawiono zewnętrzną klatkę schodową z windą; powstała też dodatkowa galeria, połączona z pierwszym piętrem dworca (umieszczono tam obraz św. Katarzyny, wcześniej powieszony na elewacji od strony peronów).

Wewnątrz na parterze przebudowanego dworca znalazły się m.in.: poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonik prasowy; dodatkowo na parterze i piętrze - pomieszczenia przeznaczone na działania społeczne.

Prowadzona równolegle inwestycja związana z centrum przesiadkowym objęła m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na części przylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typu park&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowania rowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.

W tym projekcie wyodrębniono też nowe trasy rowerowe wzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul. 26 Marca oraz szeroki ciąg pieszo-rowerowy od ul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki "Trzy Wzgórza".

Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projektu rewitalizacji dworca miasto zdobyło m.in. 4,9 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Dotacja do oszacowanych na 8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego - sięgnęła prawie 6 mln zł. W przetargu dotyczącym prac na dworcu miasto uzyskało cenę 7,2 mln zł. Prace związane z obiema częściami projektu centrum przesiadkowego (węzeł przy dworcu oraz drogi rowerowe) kosztowały 2,5 mln zł oraz 2,7 mln zł.

Jak wynika z zapowiedzi wodzisławskiego magistratu, dzień otwarty tych zakończonych już inwestycji odbędzie się w poniedziałek, między godzinami 12. i 18. Na odwiedzających czekają pamiątkowe widokówki, folder poświęcony początkom kolei w mieście, pamiątkowa pieczęć, możliwość zrobienia retrozdjęć, a także model pierwszego pociągu, który wjechał do Wodzisławia w 1882 r.

Odwiedzających powita zawiadowca w historycznym stroju. Będzie można dokładnie obejrzeć wyremontowany obiekt, dworcowe pomieszczenia i Warsztatownię. Ta ostatnia placówka, podległa miejscowemu Centrum Aktywności Społecznej, ma wzmacniać społeczną i zawodową aktywność wodzisławian.

Dzięki odrębnemu unijnemu projektowi na parterze wodzisławskiego dworca znalazły się bowiem sale do prowadzenia warsztatów kulinarnych. Na piętrze umieszczono sale wykładowe (z węzłem sanitarnym i aneksem kuchennym). Na drugim piętrze zaadaptowano pomieszczenia administracyjne.

W czasie realizacji wodzisławskich inwestycji komunikacyjnych liczba pociągów odjeżdżających z tego miasta w kierunku Rybnika wzrosła. W czerwcu ub. roku uruchomiono bowiem - we współpracy z Rybnikiem oraz marszałkowskimi Kolejami Śląskimi - dodatkowe kursy dotowane przez oba współpracujące miasta.

Liczba łączących Wodzisław i Rybnik pociągów zwiększyła się z wcześniejszych siedmiu par pociągów (w większości na trasie Katowice - Chałupki/Bohumin), do 23 par pociągów Kolei Śląskich (dodatkowe pojedyncze połączenia obsługują Przewozy Regionalne).

Miejscowym samorządom zależy na zachęcaniu mieszkańców do korzystania z transportu publicznego - aby odkorkować lokalne drogi. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latach linia kolejowa nr 158 Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki. Miasta podejmują też inne działania - związane z działaniem komunikacji miejskiej, drogami rowerowymi czy miejscami parkingowymi.