REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Wymalować Ursynów

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 02 lut 2018 16:46
Wymalować Ursynów
fot. blogusz.pl, materiały prasowe Bakcyl Studio
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów
Wymalować Ursynów

Projekt Ursynowskie Murale realizowany od 2014 roku przez Bakcyl Studio ma promować i upiększać Ursynów. Plany na ten rok są ambitne - powstanie 10 kolejnych murali.

REKLAMA

Idea wymalowania Ursynowa wykluła się w 2014 roku, przed drugą edycją budżetu partycypacyjnego, podczas spaceru wśród bloków. Twórcy z agencji Bakcyl Studio doszli do wniosku, że nieodżałowana wielka płyta, znak szczególny Ursynowa, to nic innego, jak zagruntowana płyta pilśniowa, setki metrów kwadratowych czystego płótna, które tylko czeka na swój street art. Krótko mówiąc, jest to porażające marnotrawstwo użytkowej przestrzeni publicznej.

Tak narodził się pomysł na serię murali, które powstają do dziś. W planach na 2018 rok jest kolejnych 10.

- Założenie, które przyjęliśmy projektując murale, to stworzenie prac o profilu „ursynowskim”, nawiązujących do lokalnej historii, takich, które staną się wizytówką dzielnicy. Efektem naszej pracy były trzy murale powstałe w 2016 roku - komentuje Bartosz Podlewski, dyrektor kreatywny Bakcyl Studio i autor projektu Ursynowskie Murale.

Pierwszy projekt to Stanisław Anioł Stróż, który znalazł się na ścianie dobrze wyeksponowanego budynku przy ul. Kazury 10. Mural jest upamiętnieniem postaci gospodarza domu, wyśmienitej kreacji aktorskiej Romana Wilhelmiego z kultowego serialu Alternatywy 4. Serial, o czym nie każdy wie, kręcony był właśnie na Ursynowie, przy ul. Grzegorzewskiej 3.

Drugi projekt, Niedźwiedź i motyl, to kreatywna interpretacja ursynowskiego herbu, przedstawiającego niedźwiedzia. Herbowy miś ma potencjał na lokalną gwiazdę, uznano więc, że warto przedstawić go szerszej publiczności. W ten sposób trafił na ścianę budynku przy ul. Meander 16, wzdłuż reprezentacyjnej Al. KEN i choć częściowo zasłania go sąsiedni budynek, jest to dobra lokalizacja, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji metra Natolin. Dzięki temu miś pełni rolę swego rodzaju odźwiernego i jest dobrze wyeksponowany. Poza tym, dzięki wrodzonemu wdziękowi, stał się gwiazdą Instagrama i idolem ursynowskiej dziatwy, która ochoczo go pozdrawia.

Trzeci projekt to mural Ptaki, który znalazł się na ścianie przy ul. Na Uboczu 4. Jest to mural w założeniu dekoracyjny, przedstawiający ilustrację utrzymaną w stylistyce rysunków ornitologicznych. Ten również jest dobrze zlokalizowany, bo znajduje się w osiedlowym węźle komunikacyjnych, na przecięciu dróg między NOKiem, Ursynoteką, przedszkolem, gimnazjum i przychodnią. Mówiąc językiem budżetu partycypacyjnego, spełnia „kryterium ogólnodostępności”. Mural Ptaki, choć niezwiązany bezpośrednio z historią Ursynowa, ma również swój żelazny elektorat i przez niektórych jest oceniany jako najlepszy z serii.

- Dopiero po realizacji pierwszych murali udało nam się przebić bańkę informacyjną. Dzięki temu o akcji malowania Ursynowa zrobiło się nieco głośniej, a mieszkańcy mogli dowiedzieć się, czym właściwie jest mural. Początkowo dochodziło na tym tle do nieporozumień: wiele osób sądziło, że murale to to samo co tagi (podpisy), którymi toye (słabi grafficiarze) szpecą okoliczne budynki, czyli zwyczajny wandalizm. Inni kojarzyli murale z graffiti na wagonach albo tymi pokrywającymi mur przy Torze Wyścigów Konnych na Służewcu. Nie jest to zresztą dalekie od prawdy, tym bardziej, że niektóre tamtejsze dzieła są naprawdę na niezłym streetartowym poziomie - przyznaje Bartosz Podlewski - Tymczasem różnica między muralem a graffiti okazuje się dość umowna; w zasadzie różni się tylko skalą i nośnikiem. Można powiedzieć, że mural to wielkoformatowe graffiti na ścianie budynku. Jest również różnica w realizacji, bo do wykonania takiej produkcji trzeba postawić wielopiętrowe rusztowanie, czasem też odpowiednio zabezpieczyć ścianę. Różne są też techniki malowania: murale można nanosić na powierzchnię korzystając z wydrukowanych wcześniej wielkoformatowych siatek, które służą jako szablon. Inną popularną techniką jest nanoszenie malowidła przy użyciu rzutnika: obraz jest najpierw wyświetlany na ścianie, a następnie przemalowywany. Zasadnicze podobieństwa pozostają zachowane: bez wnikania w szczegóły można ostrożnie przyjąć, że mural to z grubsza duże graffiti na ścianie budynku.

Realizacja Anioła i Niedźwiedzia wpłynęła też na wizerunek dzielnicy. Na świecie jest wiele miast i dzielnic, które zbudowały swą rozpoznawalność na kanwie murali. W Polsce murale przeżywają renesans jako ważny element miejskiego krajobrazu, który odświeża jego wizerunek, wprowadza nowego, artystycznego ducha w często zdegradowane, zapomniane zakątki. Flagowym przykładem muralowej dzielnicy w Polsce jest Zaspa, część Gdańska, gdzie na przestrzeni nieco ponad trzech kilometrów kwadratowych znajduje się kilkadziesiąt malowideł. Pięćdziesięciokilometrowy Ursynów z nośnikiem w postaci wielkiej płyty ma pod tym względem nieporównywalny potencjał. Inne miasta w Polsce nie pozostają w tyle: Łódź, Poznań, Kraków, Białystok czy Wrocław to dziś stolice muralu. Niewykluczone że w ciągu kilkunastu lat Ursynów stanie się mekką graffiti, o statusie porównywalnym z Berlinem, San Francisco czy Santiago.

- W tej edycji Ursynowskich Murali Bakcyl Studio idzie za ciosem i kontynuuje projektowanie identyfikacji wizualnej dzielnicy. Rozwijamy zespół tworzący projekty, koordynujemy promocje akcji i prowadzimy fajpejdż Ursynowskie Murale, gdzie zamieszamy szkice i aktualne informacje. 
Obecnie prowadzone przez nas projekty dzielą się na trzy niezależne muralowe przedsięwzięcia. 
Pierwszy to projekt-matka, czyli Ursynowskie Murale. To łącznie sześć projektów, dzięki temu możemy w tym roku zaproponować szersze spektrum tematów. W przyszłym roku planujemy realizacje kolejnych dziewięciu murali - mówi Bartosz Podlewski.

- Drugi projekt to Alternatywy 4 – upamiętnienie serialu. Zakłada realizację działań upamiętniających kultowy serial Stanisława Barei kręconego na terenie osiedla przy ul. Grzegorzewskiej. W roku 2018 produkcja obchodzić będzie 35 rocznicę powstania, co stanowi doskonałą okazję do promocji serialu, historii Ursynowa oraz ożywienia przestrzeni miejskiej. W skład projektu wchodzi m.in. stworzenie dwóch wielkoformatowych murali o tematyce serialowej na ścianach budynków przy ul. Grzegorzewskiej 1 i 3, postawienie ławki z tablicą dedykowaną serialowi, odnowienie murku przy wejściu do klatki schodowej Alternatywy 4 oraz naniesienie na nim ekspozycji historii serialu oraz rewitalizacja osiedlowej zieleni. Dzięki realizacji projektu osiedle przy ul. Grzegorzewskiej stanie się nietuzinkowym, atrakcyjnym miejscem upamiętniającym serial, dostępnym dla mieszkańców i jego sympatyków oraz promującym historię Ursynowa - dodaje Bartosz Podlewski - Trzeci projekt to Murale metra – pociąg do sztuki. Murale metra to propozycja stworzenia czterech grafik na szybach wind przy stacjach metra Imielin i Stokłosy. Prace przedstawiają portrety znanych postaci, patronów ursynowskich ulic i osób związanych z historią Ursynowa. Na muralach znajdą się wizerunki rtm. Witolda Pileckiego, prof. Marii Grzegorzewskiej, Juliana Ursyna Niemcewicza i deszyfrantów Enigmy. Projekty czekają obecnie na akceptację ZTM i udostępnienie szybów metra pod realizację grafik.

- Murale, poza wymiarem wizerunkowym, pełnią również istotną rolę komercyjną. Z naszego doświadczenia wynika, że na tę formę reklamy decyduje się coraz większa liczba deweloperów i firm inwestycyjnych, które chcą w ciekawy sposób promować swoje nieruchomości. Na ścianach budynków, a także wewnątrz pomieszczeń użytkowych, coraz częściej pojawia się reklama kontekstowa, doceniana zarówno przez reklamodawców, jak i odbiorców, którym podoba się nieinwazyjna grafika wpisana w lokalną architekturę. Takich zleceń na realizację dobrych murali komercyjnych otrzymujemy coraz więcej, co świadczy o rozwoju rynku w kierunku content marketingu - podsumowuje Bartosz Podlewski.

Ursynowskie Murale 2018

Greetings from Ursynów - Na Uboczu 6
Retro-pocztówka z Ursynowa, utrzymana w konwencji amerykańskich pocztówek lat 70 i 80, promujących miasta i stany. W każdej z liter nazwy naszej dzielnicy znajdzie się ilustracja przedstawiająca motyw znany z lat 80, z okresu młodości Ursynowa i nas, dzieci pokolenia ursynowskich pionierów. Motywy to: U – Oddział Zamknięty nagrywający utwór „Ten Wasz Świat” na Kopie Cwila, R – reklama Wigry 3, S – rodzinny Polonez „Caro”, Y – marynarz z „Baltony”, N – reklama walkmana „Stereo”, Ó – gra w kapsle, W – reklama Commodore 64.

Zofia Stryjeńska – ul. Kazury 8
Mural przedstawiający Zofię Stryjeńską, polskę, graficzkę, ilustratorkę, scenografkę, reprezentantkę art déco, żonę Karola Stryjeńskiego. Była najbardziej znaną polską artystką plastykiem dwudziestolecia międzywojennego. Tuż przed ścianą budynku, na której miałby znaleźć się mural, przebiega ulica Stryjeńskich. Mural ma być utrzymany w stylistyce jej prac.

Mała Łąka – ul. Małej Łąki 7
Mural ilustracyjny przedstawiający postać kobiecą na łące.

Calineczka – ul. Polinezyjska 6
Mural współtworzony przez dzieci z klasy integracyjnej 2c SP 318 im. J.CH. Andersena przy ul. Teligi 3. Realizacja projektu podzielona była na część teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej wychowawczynie klasy omówiły z dziećmi baśń Calineczka, omawiając z nimi dokładnie wszystkie postacie i wydarzenia. Dzieci zdecydowały, którą scenę z baśni chciałyby przedstawić oraz wybrały postacie i elementy, które mają się znaleźć w projekcie. Następnie, podczas 2-godzinnych warszatów, prowadzonych przez Bakcyl Studio, stworzyły wstępny projekt. Kompozycja wykonana została metodą kolażu, z narysowanych i wyciętych przez dzieci elementów. Wszystkie zadania zostały wykonane przez dzieci własnoręcznie.

Śpiąca Syrenka – ul. Teligi 2
Mural będący humorystycznym nawiązaniem do negatywnego stereotypu Ursynowa jako sypialni Warszawy. Przedstawia dziewczynkę śpiącą w pozycji warszawskiej Syrenki, z ręką pod głową, włosami zamiast miecza i ursynowskim misiem w miejscu tarczy. Dziewczynka od pasa w dół nakryta jest kołdrą, pod którą rysuje się kształt rybiego ogona.

Magellan – ul. Magellana 1
Mural przedstawiający motyw podróży Magellana w formie abstrakcyjnej. Mural przedstawia morskie otchłanie, które przemierza statek Magellana, Trinidad, zobrazowany w formie wieloryba.

Rtm. Witold Pilecki
Mural przedstawiający rtm. Witolda Pileckiego, współzałożyciela Tajnej Armii Polskiej, żołnierza Armii Krajowej i organizatora ruchu oporu w KL Auschwitz. Ul. im. rtm. Witolda Pileckiego, prowadząca od kościoła Ofiarowania Pańskiego do skrzyżowania z ul. Puławską, jest jedną z najdłuższych ulic Ursynowa Wysokiego Płn.

  • Prof. Maria Grzegorzewska
  • Mural przedstawiający prof. Marię Grzegorzewską, polskiej pedagożki, twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce. Maria Grzegorzewska jest patronem kilkudziesięciu placówek edukacyjnych, głównie szkół specjalnych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych w Polsce. Jej imię nosi jedna z ulic na Ursynowie w Warszawie.

Julian Ursyn Niemcewicz
Mural przedstawiający Juliana Ursyna Niemcewicza, "Pana na Ursynowie". Tak o Niemcewiczu pisze Agnieszka Marianowicz-Szczygieł w haloursynow.pl​: "Tymczasem łatwiej chyba powiedzieć gdzie nie był, niż gdzie był, kim nie był, niż kim był: żołnierz i poeta, historyk i ogrodnik, powieściopisarz i adiutant Tadeusza Kościuszki, wytrawny orator i hodowca egzotycznego drobiu, pierwszy Polak, który otrzymał obywatelstwo USA i gorliwy polski patriota, współtwórca Konstytucji 3 maja i autor pierwszej biografii Jerzego Waszyngtona (1803 r., poznał go osobiście), komediopisarz i podróżnik, tłumacz i mason oraz ten, który przywrócił pamięć o zapomnianej „Bogurodzicy” i poezji Kochanowskiego, twórca pieśni historycznych oraz propagator idei postępu, w tym uwłaszczenia chłopstwa, a wreszcie pan na Ursinowie (mateczniku naszego Ursynowa, od którego przydomka rodowego pochodzi nazwa naszej dzielnicy)."

  • Deszyfranci Enigmy
  • Mural przedstawiający Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego, polskich matematyków-kryptologów, którzy dokonali złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Pracowali w bazie wojskowej przy ul. Leśnej, gdzie przed II wojną światową pracowano nad odczytaniem tajnych depesz niemieckich. W 2000 r. zostali pośmiertnie odznaczeni Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski.
  • Bakcyl Studio to agencja o profilu brandingowym. Od prawie dekady realizuje identyfikacje wizualne marek oraz zajmuje się obsługą marketingową klientów biznesowych i instytucjonalnych. Projektuje i promuje identyfikacje miejsc, czego istotną część stanowi tworzenie murali oraz świadczenie usług brokerskich z zakresu sprzedaży powierzchni reklamowych pod murale. Wśród klientów z branży deweloperskiej i budowlanej znajdują się takie firmy i instytucje jak m.in. Astaldi, Gulermak, Skanska, Hilti, Tramwaje Warszawskie, SMB „Wyżyny” czy Urząd Dzielnicy Ursynów.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie