
Od 2018 roku w Sopocie, jako jedna z pierwszych uchwał w kraju, obowiązuje uchwała dotycząca zasad i warunków usytuowania na terenie miasta Sopotu obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, zwana potocznie uchwałą krajobrazową. Wprowadzenie bardzo konkretnych zapisów i kar za ich ewentualne złamanie, spowodowywało, że miasto Sopot jest wolne od nielegalnych i szpecących reklam, zasłaniających piękno miasta.
Na terenie miasta Sopotu obowiązują przepisy uchwały Nr XXXIX/521/2018 Rady Miasta Sopotu z dnia 26 marca 2018 r. w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania na terenie miasta Sopotu obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, zwane dalej uchwałą krajobrazową.
W czerwcu ubiegłego roku upłynął okres dostosowawczy dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, innych niż szyldy. Od tego czasu tablice i urządzenia reklamowe usytuowane na terenie miasta Sopotu muszą spełniać przepisy sopockiej uchwały krajobrazowej. Sukcesywnie Miasto jest oczyszczane z reklam i banerów.
- Dotychczasowe działania podjęte w walce z chaosem reklamowym w ramach uchwały krajobrazowej, przyniosły w Sopocie wymierne korzyści. Jeszcze we wrześniu wzdłuż najważniejszego ciągu komunikacyjnego – alei Niepodległości, zniknęły banery wielkoformatowe, co w znacznym stopniu uatrakcyjniło panoramę tej ulic oraz odsłoniło zabytkowe elewacje kamienic. A reklamy nie tylko zasłaniały kamienice ale także niszczyły i degradowały ściany budynków – podkreśla wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Z przestrzeni miasta znikają kolejne reklamy.
- Jako samorząd, który podjął uchwałę w 2018r., z dzisiejszej perspektywy możemy stwierdzić, że jest to narzędzie, które spowodowało w przestrzeni miasta zauważalne zmiany. Zniknęły wielkoformatowe banery ze ścian kamienic widocznych z głównej ulicy miasta, zarówno małe firmy jak i znani przedsiębiorcy gotowi są do zmian swoich identyfikacji wizualnych i rozumieją konieczność tych zmian. Nowe reklamy powstają tylko i wyłącznie w zgodzie z zapisami uchwały. W efekcie tych działań znika chaos reklamowy. Proces porządkowania przestrzeni daleki jest jeszcze od zakończenia, niemniej jednak wizualna jakość stworzyła nowe standardy estetyczne i podniosła porzeczkę w myśleniu o krajobrazie miasta – dodaje wiceprezydent M. Skwierawski.
Z uwagi na to, że od 7 czerwca 2020r. wszystkie szyldy na terenie kurortu muszą spełniać przepisy uchwały krajobrazowej, zachęcamy przedsiębiorców, korzystających z tej formy swojej reklamy, do kontaktu się z Plastykiem Miejskim, w celu ustalenia, czy dany szyld spełnia stawiane mu w uchwale krajobrazowej wymagania. W razie ich niespełnienia, Plastyk wskaże, co należy zrobić, aby dany szyld dostosować do prawa miejscowego.
Wszystkim przedsiębiorcom, którzy zamierzają umieścić nową reklamę w Sopocie przypominamy, że należy podjąć kroki w przypadku umieszczania reklamy zarówno w pasie drogowym dróg publicznych, jak i poza nim. Wsparciem może być procedura jak umieścić reklamę w Sopocie, którą przesyłamy w załączniku.
Sopockie dobre praktyki reklamowe mogą być zagrożone, a wypracowane dobre rozwiązania, mogą trafić do kosza.
- Niepokoją nas prace nad kolejną reformą systemu planowania przestrzennego. Z projektu ustawy prawo o planowaniu przestrzennym, przygotowanego przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wynika, że wygasną zapisy uchwał krajobrazowych przygotowanych przez samorządy, a regulacje będą mogły się znaleźć w planach miejscowych jak dawniej. W projekcie jednak brak szeregu rozwiązań, które pozwolą skutecznie realizować założone cele. Może to oznaczać powrót do dotychczasowego nieładu i anarchii, skasuje dotychczasowe osiągnięcia i spowoduje, że włożona w przygotowanie uchwał kilkuletnia praca samorządów trafi do kosza – podsumowuje wiceprezydent Marcin Skwierawski.
architekt, właściciel AMC Chołdzyński
Architekt, Dyrektor biura Biuro Architektoniczne DDJM
Założyciel, Architekt eM4. Pracownia Architektury. Brataniec
Dyrektor Zarządzający, Architekt Estudio Lamela Polska
Właściciel, Architekt Studio S - Biuro Architektoniczne Michał Szymanowski
Założyciel, Architekt KWK Promes
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.