Zabytkowe wiadukty kolejowe Krakowa zyskują dawny blask



PAP - 18-08-2021 13:47


Zabytkowe wiadukty kolejowe podlegają renowacji w ramach prac związanych z przebudową linii średnicowej przebiegającej przez centrum Krakowa. Zakończyły się lub są na ukończeniu prace przy obiektach nad ulicami: Lubicz, Prądnickiej, Kamienną i Miodową.

Jak zapewnił w środę Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, przy przebudowanych wiaduktach kolejowych inwestor zwraca uwagę na historyczne detale - są one zachowane lub odtwarzane.

W tym miesiącu zakończyły się prace przy zabytkowym wiadukcie nad ul. Lubicz w ścisłym centrum miasta. Odbywały się one pod nadzorem konserwatorskim.

"Stalowa konstrukcja po gruntownej renowacji zachowała swój charakter, a nowe tory sprostają współczesnym wymogom kolei. Zabytkowe przęsło jest odmalowane według pierwotnego wzoru. Odrestaurowane są dziewiętnastowieczne bariery i ich detale" - wskazał Hamarnik.

We wrześniu zakończą się prace przy wiadukcie nad ul. Prądnicką, który utrzymuje obecnie sześć torów. Wykonana według współczesnych wymogów betonowa konstrukcja uwzględnia - zgodnie z zaleceniami służb konserwatorskich - wykorzystanie odnowionych kamiennych bloków starego obiektu, jako okładziny ścian. Widoczne na wiadukcie mosiężne barierki, to oryginalne i odrestaurowane elementy. Brakujące ozdobne przęsła odlano według historycznego wzoru.

Na wiadukcie przy ul. Kamiennej okładziny murów oporowych i barierki zabezpieczające odtworzono na wzór oryginalnych elementów.

"W niezmienionej formie tory utrzymywać będzie XIX-wieczny wiadukt nad ul. Miodową. Zbudowany z piaskowca obiekt powstał przeszło 165 lat temu" - zaznaczył przedstawiciel PLK.

Według niego by zmieścić dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych wokół obiektu wzniesiono estakady kolejowe. Zwiększone bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zapewni dodatkowe przejście podziemne, które powstało w nasypie obok wiaduktu.

Elementy zabytkowych przęseł zostały wkomponowane także w zmodernizowane wiadukty przy ul. Gromadzkiej i Morawiańskiego, w rejonie stacji Kraków Płaszów.

Przebudowa wiaduktów kolejowych jest elementem modernizacji linii średnicowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace są obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

W ramach inwestycji powstały także nowe, 850-metrowe estakady w miejsce usuniętego nasypu ziemnego, biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na których znajdą się dodatkowe dwie pary torów, a także stacje kolejowe. W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w 2022 r.