REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zakończyła się rozbiórka hal archiwum Urzędu Miasta Krakowa

  • Autor: PAP
  • 26 sie 2021 10:44
Zakończyła się rozbiórka hal archiwum Urzędu Miasta Krakowa
Zakończyła się rozbiórka hal archiwum Urzędu Miasta Krakowa, zniszczonych w lutym w pożarze, fot. shutterstock

Zakończyła się rozbiórka hal archiwum Urzędu Miasta Krakowa, zniszczonych w lutym w pożarze. "Udało się wydobyć i zabezpieczyć około 900 metrów bieżących akt" - powiedział w środę dziennikarzom nadzorujący przebieg prac sekretarz miasta Antoni Fryczek.

REKLAMA

Hale numer 1 i 2 zostały rozebrane zgodnie z zaleceniami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego i ekspertyzami specjalistów z Politechniki Krakowskiej, a teren został posprzątany. Prace były prowadzone pod nadzorem prokuratury, która dokumentowała ich przebieg.

"Udało się zabezpieczyć do dalszego ratowania ok. 900 m bieżących akt" - mówiła Antoni Fryczek. Dodał, że najwięcej uratowanych dokumentów pochodzi z poziomu "+1" hali numer jeden i jest to dokumentacja Wydziału Architektury. "Chcę podziękować pracownikom, którzy kartka po kartce przekładali te dokumenty" - dodał.

Wydobyte z hal akta to ok. 5-7 proc. pierwotnego zasobu. Jak mówił sekretarz miasta, znaczna jego część uległa spopieleniu, cześć dokumentów była nadpalona albo zachowała się jedynie w skrawkach. Z uwagi na ilość, nie jest możliwe ich przekazanie jednemu podmiotowi, który zajmie się liofilizacją i dezynfekcją metodą fugimacji.

Ok. 800 m wydobytych akt znajduje się w chłodniach. Blisko 30 metrów z nich zostało przekazane Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika w Toruniu, a część prywatnej firmie, by porównać jakość podjętych działań i ostatecznie wybrać podmiot, która zajmie się ratowaniem zasobu archiwalnego.

W pożarze nie została zniszczona hala numer 3, która nie była jeszcze użytkowana, ale była ona zalana wodą, konieczne jest usunięcie regałów oraz sprawdzenie wszystkich instalacji. "Nie sądzę, żeby była możliwość uruchomienia jej przed zimą" - powiedział Fryczek.

Dokumentacja Urzędu Miasta będzie przechowywana teraz w dawnych pomieszczeniach archiwum przy ul. Dobrego Pasterza.

Pożar w archiwum wybuchł 6 lutego wieczorem. Ogień zniszczył dwie hale, w których miasto przechowywało blisko 20 km bieżących akt. W archiwum przechowywane były dokumenty, które powstały w urzędzie miasta i w podległych mu jednostkach w ostatnich kilkunastu czy kilkudziesięciu latach. Ok. 5200 metrów bieżących akt należało do kategorii "A", czyli wieczystego przechowywania, pozostałe do kategorii "B", czyli do dokumentów, które zgodnie z przepisami są po pewnym czasie niszczone, z czego 10 proc. powinno ulec zniszczeniu dopiero po 50 latach. 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.