Projekty dla sieci Accor, DeSilva czy hotelu Głęboczek Vine Resort & SPA – to tylko ostatnie z realizacji, nad którymi pracowała warszawska pracownia Kaczmarek Studio. O projektowaniu hoteli opowiada Iwona Kaczmarek.
W projektowanych przez Panią wnętrzach hotelowych nie widać podobieństw. Są niepowtarzalne, w różnych stylach. Gdzie szuka Pani inspiracji?
Dużo podróżujemy oglądając różnorodne obiekty hotelowe. Inspiracje przychodzą z obserwacji świata.
Każdy hotel jest inny, bo inaczej usytuowany. Często ma inny styl. Dlatego też projekt dostosowujemy do miejsca, sytuacji i wymagań inwestora - jego wizji przedsięwzięcia i założeń dotyczących typu gościa hotelowego.
Głównym celem naszej pracy jest komfort gości hotelowych, ale też dostosowanie wnętrz do wymagań i standardów oraz spełnienie oczekiwań właściciela obiektu.
Można też mówić o patrzeniu w przyszłość, gdyż inwestycja hotelowa jest kosztowna – musi wystarczyć na kilka przyszłych lat, mając wciąż coś ciekawego do zaoferowania w porównaniu do konkurencji.
Największym problemem w realizacji takich projektów jest zazwyczaj budżet, tj. najlepsze - w miarę możliwości i fantazji projektanta - wykorzystanie go. Trzeba bardzo dobrze poruszać się na rynku hotelowym, żeby wiedzieć w co najlepiej zainwestować.
Świadomość inwestorów co do standardów jest w Polsce coraz większa. Wymagania rosną, co jest dla wszystkich bardzo korzystne. Ważna jest jakość.
A co jest dzisiaj modne w projektowaniu wnętrz hotelowych?
W projekcie na pewno ważna jest oryginalność i wniesienie czegoś nowego na rynek konkurencji hotelowej. Trendy są bardzo różnorodne. Można mówić o ponadczasowej, współczesnej klasyce - czyli wnętrzach komfortowych i przytulnych, nowoczesnym, futurystycznym designie, ekologicznych hotelach spa oraz bardzo modnym obecnie stylu vintage.
Trendy się zmieniają, to co było modne 5 czy 10 lat temu dziś jest często passé.
W dobrych hotelach „elementy miękkie” powinny być modernizowane co około 7 lat. Bardzo często hotele przeprowadzają tzw. liftingi. To sposób na utrzymanie atrakcyjności wśród konkurencji oraz wysokiej kategorii i standardu usług. Jeśli inwestorzy nie będą planować modernizacji, klient może odwrócić się w kierunku innej sieci hotelowej czy innego obiektu. Hotel trzeba dostosowywać do nowoczesnego designu.
Oświetlenie naturalne czy sztuczne?
Oświetlenie to zawsze wielka niewiadoma. Trzeba przewidzieć możliwości wykorzystania pomieszczeń o różnych porach i z różnym przeznaczeniem. Należy wziąć pod uwagę możliwe „scenariusze światła”. W tym zakresie warto współpracować z doświadczoną firmą oświetleniową.
Nad jakimi realizacjami dla inwestorów hotelowych pracuje obecnie Pani pracownia?
Ostatnio pracowaliśmy dla sieci Accor, tj. hotelu Sofitel Victoria w Warszawie oraz przygotowywaliśmy projekty Wine Stone Barów dla hoteli Mercure. Wspomnę również o tym, że wciąż rozbudowujemy - podążając za rozwijającą się wizją inwestora - hotel Głęboczek Vine Resort & SPA w miejscowości Brzozie. Z kolei w fazie projektowej i realizacyjnej mamy dwa hotele DeSilva o wyższym standardzie niż dotychczas.
Dziękuję za rozmowę
założyciel BIT Creative
właściciel, architekt BB Architekci
architekt Iliard Architecture & Project Management
architekt, założyciel i prezes zarządu TRZOP ARCHITEKCI
architekt Iliard Architecture & Project Management
założyciel, główny projektant Koziarski Pracownia Projektowa