REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zieleń, przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Serce Warszawy zmieni się

  • Autor: PAP
  • 07 kwi 2021 12:12
Zieleń, przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Serce Warszawy zmieni się
Jest przetarg na przebudowę ronda Dmowskiego, fot. shutterstock

Skrzyżowanie Al. Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej w Warszawie już niebawem nabierze nowych kształtów. Ratusz kładzie nacisk na dostępność dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

REKLAMA

  • Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę ronda Romana Dmowskiego w centrum Warszawy.
  • Prace mają zakończyć się w tym roku, a ich koszt wyniesie ponad 12 mln złotych.

Wiceprezydent stolicy Michał Olszewski na konferencji prasowej w środę ocenił, że rondo Dmowskiego jest symbolem niedostępności. Jak zaznaczył, to dziedzictwo epoki, w której dominowały samochody, a w której ruch pieszy nie był priorytetowy. Projektem przebudowy ronda, zdaniem Olszewskiego, władze stolicy dają sygnał zdecydowanych zmian w ruchu i budowy przyjaznej przestrzeni dla wszystkich mieszkańców.

- Przebudowa ronda Dmowskiego byłą zapowiedzią prezydenta Rafała Trzaskowskiego jako jeden z symbolicznych projektów - mówił Olszewski. - Rozpoczynamy prace, które mają się jeszcze w tym roku zakończyć, a dzięki którym rozpoczniemy pierwszy etap przebudowy rodna Dmowskiego - podkreślił.

Ratusz informuje, że cztery naziemne przejścia dla pieszych z azylami, które znajdą się w pobliżu ronda, poprowadzą przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok; przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej; przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej; przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

- Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m długości, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje - podkreślają władze stolicy.

Ponadto, jak zwrócił uwagę na konferencji dyrektor ZDM Łukasz Puchalski, szerokość platformy przystankowej będzie miała 3 metry, a dzisiaj w najwęższym miejscu ma niespełna 1,5 metra.

Powstaną też przejazdy rowerowe, które połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. - Na północ od ronda trwa właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Al. Jerozolimskich - wyjaśnia ratusz.

Na rondzie będzie dużo więcej zieleni. Według ratusza to zostanie posadzonych ponad 20 tysięcy rośli, a łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to 6,6 tys. m kwadratowych. - 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej - zapowiedział.

Szef ZDM wyjaśnił, że termin otwarcia ofert przypadnie na przełom kwietnia i maja. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 180 dni na realizację projektu.

Kosztorys, jak zaznaczył, jest niższy niż szacowany na 15 mln zł i wynosi ponad 12 mln zł. Większość z tego, 7 mln, obejmuje roboty drogowe, w tym przebudowę chodników i wymianę nawierzchni jezdni, 4 mln - sygnalizację świetlną, a 1 mln - zieleń.

Etapowa przebudowa ronda wiąże się m.in. z przebudową linii średnicowej. - Za kilka lat kolejarze będą przebudowywać linię średnicową, wtedy też rondo Dmowskiego zmieni się całkowicie - uzupełnił Puchalski. Według ratusza wówczas rondo prawdopodobnie zmieni się w zwykłe skrzyżowanie.

Na konferencji głos zabrał także Tamás Dombi, dyrektor nowego biura zarządzania ruchem. Wśród swoich priorytetów wymienił usprawnienie procesu powstawania projektów i inwestycji, zwiększanie dostępności w mieście, a także poprawę bezpieczeństwa przejść dla pieszych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.